Translate

Showing posts with label teknologi. Show all posts
Showing posts with label teknologi. Show all posts

Sunday, October 18, 2015

VIRAL Di Internet: Baik Vs Buruk

Hai Semua... Apa khabar?
Saya harap awak semua sihat-sihat sahaja...
 

     Zaman sekarang nie siapa yang tak reti guna komputer, laptop, net book, tablet, smart phone akan dianggap sebagai manusia yang ketinggalan zaman.  Di zaman ini boleh dikatakan semua benda guna kan internet. Teknologi / Internet nie sebenarnya bagus dan boleh menjimatkan kos, masa dan tenaga. Teknologi / Internet  jugak bagus untuk kembangkan business, tingkatkan potensi jualan dan sebagainya. Tapi dalam masa sama, kita sebagai pengguna teknologi / internet  perlulah bijak dalam menggunakannya.  Jika kita guna untuk tujuan kebaikkan maka jadi baiklah ia begitulah sebaliknya.

               Contoh kalau dulu kita nak makan atau nak bungkus makanan mesti kena pergi kat restoran / kedai makan. Tapi zaman sekarang nie, sesape yang jenis workaholic kerja bertimbun-timbun yang perlu disapkan dan takde masa nak pergi beli makanan. Ia bukan satu masaalah lagi. Order jer secara online. Siap boleh delivery sampai ke pejabat. Ha... kan mudah.  Tak payah lagi susah-susah nak kena cari parking kereta, nak kena beratur lagi kat kedai makan nak cari makanan, bila dah siap beli kena hadap traffic jam lagi. Contoh lain kalau kita nak bayar segala jenis bil, bayar hutang, menderma, nak transfer duit dari satu bank ke bank yang lain semuanya boleh buat secara online jer. Jimat masa, duit dan tenaga. 



             Berbalik kepada topik asal mengenai "Viral di internet" nie, kalau awak semua perasan sejak dua menjak nie boleh kata semua benda nak jadi viral. Adakalanya benda tue belum tentu sahih lagi tapi cuma dengar cerita dari sebelah pihak jer terus heboh kat semua social media yang ada dalam internet nie.  Benda yang viral kat social media (internet) nie pun adakalanya siap dipanjang kan sampai masuk ke mainstream media macam surat khabar, berita kat radio dan berita kat tv. Boleh dikatakan viral yang tercetus kat social media (internet) akan menjadi heboh bukan jer heboh kat tempat tu jer tap satu dunia! Ha.. Nampak tak betapa besar impak / kesan nya viral kat social media (internet) nie ? 


       Viral kat social media (internet) nie dah makin menjadi-jadi pulak sekarang nie. Tak kira lah isu kecik atau besar kalau boleh semua nka jadik viral. Ada viral kat social media (internet) nie terjadi secara tak sengaja, dan ada pula yang dirancang secara sengaja. Sesuatu Viral yang terjadi kat social media(internet) ada jugak yang beri impak posistif contoh untuk tujuan lariskan produk / sebagai marketing untuk business yang sedang berjalan, dan ada pulak yang jenis memang nak jadi famous. Lepas dah famous macam-macam peluang rezeki datang berderu-deru. Itu dari sudut positif, ia memang bagus. 




                   Dari sudut negatif pulak bila viral yang tercetus di social media (internet) nie melibatkan berita yang palsu, berita kecil yang sengaja ditokok tambah supaya semua orang nak tahu, fitnah, membuka aib orang. Kadang tu orang yang baca berita viral nie pulak jenis baca tajuk jer, jalan cerita tak baca habis lagi tapi terus komen berdentum-dentum menghentam / megutuk dan terus share kat semua media social. Bila ada orang lain yang betulkan keadaan sebenar, terus padam balik benda yang dia dah share tu. Tapi impaknya pada orang yang dah terbaca benda yang di share macam mana? Kadang tue dengar sebelah pihak jer, takde rasa nak semak benda tu sahih / benar atau tak terus copy paste dan share selagi boleh. Katanya "sharing is caring" , share tanda perihatin. Tapi bagiamana pula jika berita yang di share tu tidak benar, fitnah dan memuka aib orang? Adakah ia juga sebagai tanda perihatin kita terhadap sesuatu isu? Bila sesuatu isu yang di viral kan itu sebenarnya adalah palsu dan ia telah dihebohkan ke semua social media yang ada di internet, ia secara tak langsung telah menyebabkan banyak pandangan negatif, dan kegusaran di hati serta kebimbangan melampau kepada orang yang membaca berita itu.


                          Contoh bila ada sekeping gambar konon ditempat itu ada penunggu (hantu), walhal gambar yang teserbar meluas itu sebenarnya adalah gambar orang yang sedang menuju ke masjid untuk solat subuh. Bukankah berita tadi telah mencetuskan rasa bimbang, dan takut kepada penduduk setempat?   Contoh lain bila berita (yang benar) kanak-kanak hilang, kemudian ada pula berita palsu tapi dah disebar meluas yang kata kanak-kanak itu telah di culik dan dibawa lari ke negara lain,  sekarang sedang menjadi pemungut sedekah. Apa awak rasa, jika awak kehilangan ahli keluarga dan diberi khabar duka begitu? Padahal berita itu tidak benar. Contoh lain ada pula yang jenis suka sebar aib orang, contoh bila tak puas hati dengan cara orang itu bercakap atau tingkah lakunya atau cara dia berpakaian terus ambil gambar orang itu secara curi dan sebar di semua media social yang ada. Selepas itu habis orang itu (orang yang di aibkan) terus menerus di kritik, di cerca dan di hina. Soalnya begitukah cara kita untuk memberi teguran? Bukankah teguran secara bersemuka adalah lebih baik, jika tak mampu bersemuka sekalipun dan hanya berhubung melalui social media sahaja, bukankah orang yang menegur itu boleh menghantar mesej secara personal di dalam inbox orang yang ingin ditegur?  Bukankah teguran itu perlu secara berhikmah (iaitu menegur bukan dengan cara mengaibkan orang yang ditegur) ?


                                       Contoh lain, jika terlihat kereta yang di parking senget (terkeluar dari petak parking) atau kereta yang di parking di tepi jalan dan bukan di kawasan parking kemudian terus ambil gambar secara curi dan share di semua media social. Manalah tahu pada waktu orang itu mencari parking dia tak jumpa sebab parking penuh dan dia ada urusan kecemasan lalu terpaksa parking tepi jalan atau orang itu terlalu tergesa-gesa kerana urusan kecemasan hingga tak sempat nak parking betul-betul masuk petak parking.  Bukankah gambar yang telah di share tadi telah menjadi fitnah dan mengaibkan orang?  
     

                                       Akhir kata dari saya, berhati-hatilah dengan setiap ungkapan kita mahupun tulisan yang kita taip di social media ini. Tulis yang baik-baik maka akan jadi baik lah ia begitulah sebaliknya. Sebelum kita ingin share sesuatu di social media ini, apa salahnya jika kita semak dahulu kebenarannya, takut nanti ianya palsu dan fitnah. Jika perkara itu benar sekalipun, fikir baik-baik apakah impaknya kelak bila kita share berita itu di social media. Jika ia nanti kelak banyak beri impak yang buruk dan negatif contoh mengaibkan orang, adalah lebih baik kita elak untuk share berita tersebut.


P/s: Entry ini adalah sepenuhnya idea saya selaku pemilik dan penulis blog ini (http://merpatiputih88.blogspot.com). Sebarang kekhilafan atau kekurangan harap dimaafkan.
Sumber gambar: Google image

Saturday, June 27, 2015

Zaman Sebelum & Selepas Smartphone


1: 
Dulu: Handpohone yang paling top Nokia 6610 cuma boleh call n message...owh ye boleh jugak main game snake  &  buat nada dering  (kira dah canggih sangat lah tu)...

   Sekarang zaman Smartphone... Macam-macam jenama Smartphone dijual dipasaran...                 Boleh amaik gambar, boleh rakam video , rakam suara macam-macam App boleh kita install: game, aplikasi untuk study @ solat @ doa, edit-edit gambar dan macam-macam lagilah ... 

2:
    Dulu nak online kena pergi cyber cafe... Jarang ade rumah orang yang ade komputer nie... Kalau ade komputer sendiri kat rumah tu kira dah canggih manggih lah...Skrin komputer besar gedabak & kalau nak angkut kemana-mana macam nak pindah ke apa susah lah sebab berat...

        Zaman sekarang dah jarang orang guna computer... Sekarang nie lebih kepada Laptop, Laptop masa mula-mula dulu pun berat jugak & sizenya besar gedabak jugak... Laptop sekarang pulak dah canggih tak macam dulu-dulu, siap boleh cabut skrin Laptop dan dah jadi tablet... Laptop pun size dah makin kecik dah tukar nama jadik notebook, lebih ringan dan lebih mudah nak bawa kemana-mana...!


3:
     Budak-budak zaman dulu sebelum ade Smartphone & Tablet nie, semua masing-masing fokus kepada permainan yang "real" bersama kawan-kawan. Best betul bila dapat kumpul dengan member-member masa kecik-kecik dulu... Contoh permainan : congkak, gasing, guli, layang-layang, ting ting, kereta tamiya, lego, chess, dam ular, galah panjang, main sembunyi-sembunyi, tankap ikan sepat & ikat puyu kat parit dan macam-macam lagi. 

            Budak-budak zaman sekarang lebih kepada main game secara "maya". Main game style zaman sekrang takde kawan pun takpe. Boring...


4:
              Zaman dulu kalau buat ape-ape aktiviti fokus pada aktiviti tu jer & fokus kawan-kawan atau keluarga yang terlibat... 

       Zaman sekarang kalau buat ape-ape aktiviti semua nak post kat social media : bangun pagi update status,  nak makan update status, nak kemana-mana update status siap check in kat mana tempatnya, nak tidur update status... Kalau boleh semua benda nak beritahu satu dunia...


5.

      Dulu-dulu kalau sambut Birthday jer mesti meriah, masa nie lah ramai kawan-kawan , jiran-jiran , keluarga yang datang rumah sebab nak sambut Birthday kita... Dapat pulak banyak hadiah, best nye lah...Masa Birthday tu pulak siap buat macam-macam aktiviti untuk tetamu. Meriah betul dapat berkumpul ramai-ramai , buat aktiviti sama-sama dan borak-borak sama-sama... Kalau zaman study lagi haru siap kena baling tepung! Tapi meriah... :)


   Zaman sekarang bila Birthday tunggu jer lah... Mesti ramai yang bagi ucapan Birthday kat social media... Hurm...

6.

Zaman dulu kalau berkumpul dengan kawan-kawan atau keluarga dekat restoran atau kedai, mesti macam-macam cerita / topik yang boleh dibualkan sebelum tunggu pesanan makanan...Sambil merapatkan ukhwah orang kata... Dulu kalau pergi kenduri kahwin atau apae-ape majlis dengan orang yang kita tak pernah kenal bila duduk satu meja kita boleh jer jadik peramah dan berkenal-kenalan, dah bertambah kenalan kita...

Zaman sekarang...? Kalau duduk sebelah-sebelah pun tak bercakap... Masing-masing mengadap Smartphone @ Tablet jer lah... Hurm...


 Sumber gambar : Google Image

P/s: Ini adalah sekadar luahan spontan  dari saya selaku pemilik dan penulis blog ini: (http://merpatiputih88.blogspot.com) sebarang kekhilafan harap dimaafkan... Selamat berbuka puasa...

Waktu  berbuka untuk Johor Bahru,Johor pada hari ini 27.06.2015: 7.16pm

Friday, November 1, 2013

Genap 4 Tahun Sebagai Blogger...


1.11.2013
Hari nie genap sudah empat tahun saya ber blogging...
Dulu-dulu saya tak pernah terfikir untuk punya blog sendiri...
Masa kecil dulu cita-cita memang nak jadi penulis, tapi tak kesampaian...
Walaupun saya menulis blog nie sekadar suka-suka dan isi masa lapang,
 sekurang-kurangnya ianya dapatlah menggembirakan hati syaa sebab buat benda yang saya  minta dan saya cita-citakan sejak kecil..
Dulu saya tak pernah terfikir akan menulis blog selama ini,
Doa dan harapan saya semoga penulisan saya disini tidak akan terhenti, dan semoga idea saya tidak akan berpenghujung..
Buat awak semua, terima kasih sebab sudi baca blog picisan saya ini.
terima kasih juga kerana sudi melontarkan pandangan mahupun kritikan di ruangan komen,
buat blogger-blogger terima kasih sebab sudi menjadi follower / pembaca setia blog saya..
Dengan rendah hati saya ingin memohon ampun dan maaf andai ada penulisan / coretan saya disini mengguris hati anda semua atau sekiranya ada kekurangan pada penulisa saya maaf sekali lagi...
Maaf juga kerana kadangkala saya terlewat untuk  membalas komen kamu semua...







Ini statistik blog saya sepajang empat tahun saya blogging ... :)
Empat tahun untuk:
406 Entry yang telah sempat saya coretkan di sini (setakat hari ini)
182407 pageviews sepanjang empat tahun...
1816 comment dan feedback yang telah diterima dalam entry-entry dalam blog ini..
9654 pembaca untuk entry yang paling ramai viewer 
349 Follower sepanjang empat tahun...
RM64.24 yang telah diterima dari Nuffnang untuk empat tahun! ( tapi belum pernah lagi saya claim / cash out)...huhuhuhu..

ha...banyak betul no 4, suratan atau kebetulan nie...?
apa-apa pun terima kasih sekali lagi sebab sudi baca dan singgah kat sini ye...
(^____^)


Sunday, July 21, 2013

Teknologi, Mendekatkan Atau Menjauhkan Kita?



Dulu-dulu kita semua sering bertemu..
Walaupun sesibuk mana pun kita, kita masih mahu cari waktu untuk berjumpa...
Dulu, kita semua sering keluar bersama-sama,
Dulu, kita kongsi suka  duka , tawa dan sedih sama-sama..
Dulu kita kongsi segla memori dan akan tetap kita ingati...
Dulu kita lebih mesra, lebih senang bergaul...
Dulu kita ambil berat dan perihatin...
Dulu kita lebih cepat menghulurkan bantuan...
Dulu apabila ada kematian kita sering berziarah...
Dulu apabila ada khabar sedih, kita turut bersedih...
Dulu kita sering luahkan rasa hati di dalam diari, kita simpan kemas tak mahu orang lain baca...
Dulu-dulu  kita suka kongsi makanan enak yang kita masak dengan jiran tetanga atau kawan-kawan,
Sekarang tidak lagi..
Jarak yang jauh boleh "di dekatkan" dengan teknologi...
Kita boleh berbual  dan bersembang hari-hari...
Kita boleh ambil tahu perkembangan sekeliling setiap hari...
Kini, kita lebih memilih untuk berbual secara maya di lama-laman web...
Kini kita jarang curi masa untuk berjumpa...
Kini walaupun kita berjumpa, tapi masing-maisng buat hal sendiri..
Sibuk menekan-nekan gadjet dengan jari jemari...
Walaupun ada antara kita sedang bercakap tapi kita tak ambil peduli...
Apabila ada insan lain yang sedang susah kita cuma ambil gambar dan kongsi..
Tapi kita langsung tak membantu insan itu..
Jika kita tolong  pun, kita mahu satu dunia tahu...
Sekarang bila ada berita kematian kita hanya "berdoa di laman web"..
Apabila kita  rasa sedih kita "berdoa di laman web", dan rakan-rakan kita tekan butang "suka",
Namun, ada pula yang tekan butang "suka" apabila ada berita sedih...
Kini bila kita marah, sedih atau gembira kita suka beritahu satu dunia...
Kemana kita pergi, apa yang kita buat semua hendak kita cerita...
Kini apa yang kita masak , apa yang kita makan kita cuma ambil gambar sahaja,
Kini kita hanya ajak rakan-rakan kita untuk tengok saja apa yang kita makan...


Dulu-dulu, kita sering berutus surat atau telegram..
Anak-anak yang jauh sering beri khabar pada emak ayah di kampung,
Emak ayah pun senang hati baca surat anak-anak, 
Disimpan surat itu untuk baca semula bila rindu..
Dulu-dulu kita suka tunggu posmen datang,
Dulu-Dulu, bila dapat surat banyak kita simpan letak dalam kotak buat kenangan,
Dulu-dulu bila bercinta, surat sorok-sorok bawah meja...
Takut kantoi kawan-kawan atau cikgu baca...
Dulu-dulu bila dekat nak raya kita semua sibuk tulis kad raya...
Ada yang kreatif buat sendiri kad raya dia...
Ada yang lebih suka beli saja, siap ada bunyi-bunyi lagu raya...
Dulu-dulu kita suka hias rumah dengan kad raya..
Kita rasa bangga dan gembira bila  banyak dapat kad raya..
Dulu-dulu bila nak buat kenduri kahwin kita sibuk edar kad jemputan dekat semua, 
Dulu-dulu kita lebih senang menjemput secara bersemuka, lebih ikhlas lebih mesra...
Dulu-dulu bila nak tunggu keputusan masuk Universiti, kita tunggu posmen hari-hari depan pintu,
Bila dapat surat tawaran kita pun gembira, bila tak dapat kita nangis berhari-hari pula..
Tapi itu dulu, sekarang tidak lagi begitu....


P/s: Dicoret sepenuhnya oleh saya selaku pemilik dan penulis blog ini.
       Di kesematan ini saya ingin memohon ampun dan maaf anadai ada tersilap terkasar bahasa                    sepanjang saya  berblogging ini... Selamat berpuasa buat semua umat Islam di seluruh dunia...              (^___^)

Monday, April 22, 2013

Manusia Zaman Tekologi Caggih = Manusia Pelik..???

Hai Semua...

 Masa zaman sekolah dulu kita ada belajar dalam subjek sejarah pasal manusia yang hidup di Zaman Paleolitik (Zaman Batu Awal ), Zaman Mesolitik (Zaman Batu Pertengahan), Zaman Logam, Zaman Kesultanan Melayu Melaka...Kita berada di zaman mana??? Saya rasa kita semua boleh dikelaskan sebagai manusia yang hidup sebagai "Manusia Zaman Teknologi Canggih"...Kenapa saya takrifkan sebagai begitu..? Cuba lihat di sekeliling kamu, pasti ramai yang sedang sibuk menggunakan gadget gadget canggih..


  Sekarang nie dah ade macam-macam website social media yang boleh kita guna untuk berkomunikasi antaranya ialah Twitter , Facebook , Google +, Foursquare, Linked in,  Whatsapp, Line,  Wechat, Instagram, Keek, Youtube, Photobucket, Picasa, Flickr, Tumblr, DeviantArt, Blogspot, Wordpress, Myspace, Hi5, Tagged , Friendster, MiRC, Yahoo Messenger, Msn Messenger, Google Talk,Skype dan macam-macam lagi...

    
 Cuba bezakan zaman dulu-dulu sebelum ada benda-benda nie semua dengan zaman sekarang:-


1. Masa zaman tu kamu selalu jer hang out dengan kengkawan sama-sama, sekarang sudah jarang-jarang..Mungkin masing-masing sibuk dengan kerjaya..Tapi bezanya dulu kamu lebih kepada komunikasi dua hala secara berdepan, sekarang tidak lagi..Ramai yang lebih senang berkomunikasi dengan media sosial, lebih mudah katanaya..


2. Jika dulu-dulu public phone diguna oleh ramai orang, mereka gunakan public phone  untuk menelifon makwe / pakwe (Boyfriends / Girlfriends) , mak ayah , kawan-kawan..Sekarang tidak lagi, situasi di mana ramai orang beratur dengan sabar semata-mata nak gunakan public phone untuk berhubung mungkin sudah tiada lagi..


3. Jika kanak-kanak zaman dulu gemar bermain permainan tradisi seperti layang-layang  / wau, gasing , batu seremban, ceper, congkak, galah panjang, teng teng etc..Kanak-kanak zaman sekarang lebih gemar bermain game sorang-sorang dengan gadjet-gadjet canggih mereka, tidak ada lagi semangat setiakawan, tidak ada lagi komunikasi dua hala.


4. Orang zaman sekarang bila sedang berkomunikasi dua hala pun masih sibuk menekan-nekan gadjet canggih, ketika sedang bercakap dengan kawan-kawan, ketika sedang bercakap dengan pasangan, ketika sedang bercakap dengan clients masih lagi sibuk tekan-tekan gadjet mereka..Kadang-kadang ia menyebabkan kamu merasa jengkel dan geram, bila dia sedang bercakap dengan kamu tapi sibuk tekan-tekan gajet update status / main game..Ia membuatkan kamu terfikir "Dia nie nak cakap denganaku ke dengan handphone dia tu..????"


5. Manusia zaman teknologi canggih nie bila nak kemana-mana, nak buat apa-apa, semua nak di update status dekat laman sosial..Nak tidur update, bangun tidur update, nak makan update, nak solat update, nak berdoa update, nak keluar jalan-jalan update, nak berdating update, kalau boleh nak berak pun nak update..=,="


6. Manusia zaman ini semua perasan yang tersirat di dalam hati lebih gemar meluahkan rasa di media-media sosial (biar semua orang tahu) berbanding manusia zaman dulu-dulu suka tulis di diari. Kalau geram terus tulis ayat caci maki, habis semua rasa geram terhambur..Kalau sedang sedih terus buat video nyanyi-nyanyi sambil keluar air mata, tak pun tulis-tulis ayat sedih tahap rabak..Kalau tak puas hati kat orang terus hack sana hack sini, takpun sebarkan jerlah aib orang tu, kalau orang tu baik tapi tetap tak puas hati sebab ada iri hati terus sebar-sebar gosip / fitnah guna teknologi canggih, edit-edit gambar / tulis cerita fitnah kemudian sebar..Orang dulu-dulu kalau bercinta tulis-tulis surat cinta takpun kad cinta, sangat segan kalau ada orang lain yang baca ayat-ayat cinta mereka. Orang-orang sekarang selamba ajer tulis ayat-ayat cinta untuk pasangan di media social secara terbuka,  lebih bangga pula bila ramai yang memuji-muji...


7. Manusia zaman ini suka ambil gambar dan suka ambil video, kemudian upload di internet...Kalau boleh semua jenis gambar / semua jenis video nak di upload nya ...=,=" Kebelakangan ini terlalu ramai remaja yang gemar upload gambar / video mereka dengan aksi mesra-mesra / manja-manja / gediks bersama pasangan kemudian rasa bangga pula bila ramai orang yang like, share dan comment..Ada pula yang lebih daring sanggup upload gambar / video aksi lucah mereka untuk tatapan umum..Langsung tiada perasaan malu di situ..Ada pula yang suka pula rakam aksi orang bergaduh / kena buli / kena pukul..Tapi langsung tiada niat mahu membantu manusia yang sednag dipukul  / didera / dibuli itu, hanya memmerhati sambil merakam kemudian sebar saja..Di manakah nilai kemanusian ? Di manakah rasa malu kalian...???


8. Apabila berlaku kemalangan jalan raya, banyak kenderaan yang memperlahankan pemanduan mereka dan ada pula yang sanggup berhenti, bukan menolong pun tapi sibuk tangkap gambar / video, kemudian update status...Langsung tak nak menolong selamatkan orang yang sedang kemalangan, hendak telifon ambulans pun tak mahu (tak cukup kredit katanya). Macam nie ke yang kita mahu..??


   Kesimpulannya kita tidak boleh menyalahkan social media, technology dan internet sebagi punca manusia zaman ini sebagi selfish, gila glamour, suka mencari publicity murahan, anti social, kurang bergaul, kurang gemar bermasyarakat, kurang gemar berkomunikasi secara bersemuka, dan pelbagai lagi jenayah siber..Kerana apa..? Teknologi itu dicipta tujuannya untuk memudahkan urusan harian kita, tapi sekiranya berlaku perkara negatif oleh kerana media sosial itu. Itu semua adalah disebabkan oleh kesalahan pengguna media sosial itu sendiri yang telah menyalahgunakan kemudahan teknologi yang di cipta itu. Kita manusia punya akal untuk berfikir, punya hati untuk menilai tapi media sosial dna internet tidak punya itu semua. Jadi jika berlaku masaalah sosial dikalangan remaja dan kanak-kank hari ini disebabkan oleh teknologi, usah salahkan teknologi tapi salahkan diri sendiri.


p/s: Entry ini hanyalah luahan pendapat sepenuhnya saya selaku pemilik blog ini (hhtp://merpatiputih88.blogspot.com). Oh ya, entry ini adalah sambungan dari entry lama saya: Manusia mangsa teknologi atau teknologi mangsa manusia?
kredit gambar: google image..

Good night everyone, have a nice dreams..(^__^)

Wednesday, March 7, 2012

#WW15:Chatting...





Ps:- Boring punya pasal susah nak tidur sambil godeh-godeh internet terjumpa website nie cleverbot. Kat situ kita boleh chat dengan robot! Gambar-gambar dalam entry nie adalah hasil print screen perbualan atara saya dan si cleverbot. Yang tulisan colour hitam saya yang tulis dan yang tulisan colour biru adalah si cleverbot. Yang bestnya dia boleh tahu cakap melayu tau! Kalau nak try boleh pegi sendiri kat website dia tue cleverbot.com






Sunday, October 30, 2011

Harga Tiket Punya Pasal...

Hai semua...(^___^)




Tiket mahal sangat..Jom kita protes!!




  Kamu tahu kan laman web FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) di gondam oleh Hacker...Kenapa mesti nak Hack website tue...? Jawapannya ialah untuk menunjukkan rasa protes sebab harga tiket mahal...Mereka  (peminat / penyokong pasukan bola sepak) tak puas hati sebab harga tiket di naikkan..Jadi mereka perlu bayar RM50.00 seorang untuk masuk tengok perlawanan....


Kalau macam dia nie punya kosert, tiket ratus-ratus pun aku sanggup bayar..
Handsome tue..Tergoda aku..ehehehe...


     Katanya harga tiket mahal sangat, tue sampai nak  protes / boikot...Tapi, yang hairan dan ajaibnya kenapa bila ade jer konsert dari artis luar kalau harga tiket mahal tak nak protes / boikot..Secara sedar atau tidak kta nie dah macam mengagung-agung kan orang luar dan hasil dari luar berbanding anka tempatan sendiri dan produk dalam negara sendiri..Kenapa bila ada jer konsert artis omputih , korea misalnya sanggup bayar tiket mahal..? Tapi bila tiket bola pasukan sendiri dan negara sendiri RM50 terus nak protes..? Di mana jati diri kita? Katanya kita sayang negara kita, tapi kita lebih sokong orang luar dan bangga bila pakai jenama dari luar berbanding dari nak sokong orang negara sendiri dan produk buatan sendiri..Cuba lihat Jepun, macam mana Jepun boleh maju..Sebab mereka keluarkan produk yang bermutu dan berkualiti selain berinovatif, kreatif dan berteknologi..Satu perkara yang lebih penting,mereka juga menyokong produk buatan negara sendiri..Tapi kita....? Marilah sama-sama kita renung-renungkan kembali...






   Ok, di kesempatan ini nak ucapakan tahniah buat pasukan Negeri Sembilan yang dah menang 2-1 keatas pasukan Terengganu dalam perlawanan akhir Piala Malaysia malam tadi...Buat Terengganu, jagan putus ase..Next year boleh cuba lagi..Mana tau ade rezeki kan..Oh ya, untuk malam tadi saya sokong Terengganu..Sebenarnya, saya adalah penyokong Kelantan, tapi memandang kan Kelantan tak masuk final, so saya sokong Terengganu, lagipun negerinya kan sebalah menyebelah..Boleh ke macam tue..? huhuhu..Eh, saya orang Johor tapi sokong Kelantan..? Tak de jati diri lah nie..huhu..Takpe , Menang kalah tue adat pertandingan kan, so buat apa nak marah-marah kan..Macam tue jugalah masa Manchester United menentang Manchester City, walaupun pasukan kesayangan saya Man U tewas teruk masa perlawanan tue, tapi saya tetap akan terus setia sokong Man U..Glory Glory Man Unted...(^____^)

.
.




Ok, sebelum berundur diri mari kita tonton video nie..Kat dalam video nie ada komen dari artis korea 2AM pasal gadis-gadis Malaysia..:-





PS:- Entry hanyalah pendapt picisan pemilik blog..Sebnarnye saya pun masih muahsabah diri  / masih belajar untuk sokong produk buatan tempatan..Kredit gambar google image, redit video youtube..

Saturday, September 10, 2011

Kenapa Mesti Merpati Putih??

Hai semua…

Apa khabar…?





                            Selama saya berblog nie saya tak pernah cerita pun kan macam mana saya dapat idea untuk letak nama blog nie dan sejarah asal usul blog nie… Sekarang saya akan ceritakan macam mana saya dapat nama blog nie…  Blog nie sebenarnya adalah blog kedua saya…Kali pertama saya buat blog adalah pada pertengahan tahun 2008, dimana masa tu saya diwajibkan buat satu blog menggunakan domain blogspot.com sebagai memenuhi tugasan assignment untuk subjek Teknlogi Maklumat Perniagaan ketika saya di semester akhir pengajian.  Dalam blog pertama saya tue saya paparkan assignment-assigmnet saya yang berkaiatan kewangan, pemasaran dan perniagaan…Jadi gaya bahasa dalam blog tu adalah SANGAT  SKEMA..hehehe..  Tapi blog tu saya dah tutup pada pertengahan tahun  2009…


                           Saya di perkenalkan dalam dunia blog ini oleh lecturer Teknlogi Maklumat ketika saya di Politeknik  iaitu En Azizi… Dialah yang ajar saya nak buat blog, cara-cara nak  tukar layout, nak letak gambar kat entry, nak tukar colour tulisan, nak letak gadget-gadget dan macam-macam…Saya seorang yang sangat zero dan tak tahu apa-apa pasal dunia blogging masa tue..niat buat blog masa tu pun sebab nak dapatkan markah assignment jer..huhuhu..




                    Blog merpati putih88 nie saya buat pada November 2009, sebagai memenuhi  subjek kursus Sales & Marketing yang saya hadiri pada masa tu...  Saya namakan url blog nie merpatiputih88.blogspot.com sebab masa dalam perjalanan nak menghadiri kursus tue saya ternampak dua ekor burung merpati yang berwarna putih..Dari situ,  terus jer spontan letak url blog nie merpatiputih88…  Lagipun saya rasa perangai saya sama macam burung tu...  Iaitu jinak-jinak merpati…  Lagipun burung merpati nie digunakan pada masa dahulu untuk menghantar utusan surat, jadi pendapat saya sesuailah dengan konsep blog saya, iaitu berkongsi idea dan pendapat dengan orang luar…




                 Warna putih pula mengambarkan kesucian dan kebersihan, jadi saya nak blog saya nie bersih dari kontroversi atau perkara-perkara yang tidak baik serta perkara-perkara yang boleh mencetuskan kemarahan ataupun permusuhan...  Burung merpati juga adalah symbol kepada kedamaian, kesejahteraa dan kasih sayang, sebab tuelah saya namakan url blog ini merpati putih…dan 88 pula kerana saya lahir pada tahun 1988..Lagipun no 8 nie adalah symbol kepada kewangan  + tuah dan no 8 juga tiada penghujungnya..jadi saya harap idea saya juga tiada penghujungnya…



                 Nama blog nie Terbang Bersamaku, sebab saya mahu berkongsi  idea dan pendapat dengan anda semua uyang sudi singgah mahupun baca blog picisan yang punya banyak kekurangan ini…Dan tak dinafikan saya juga spesis  orang yang suka buat awan (berangan)..hehehe…





                    Saya mula bersemangat menulis blog pada pertengahan  tahun 2010…  Kerana pada masa tue saya dah punya broadband sendiri… Sebelum ada broadband, kalau nak update blog kene pergi cyber cafe... Pada masa tu juga saya berasa sangat perlu meluahkan apa yang terbuku di hati dan berkongsi pendapat dengan dunia luar…  Pada ketika itu saya diuji dengan ujian amat berat iaitu ibu saya menghidap kanser, dan sebagai anak tunggal kadang kala emosi sangat tergangu. Jadi saya rasa dengan menulis sesuatu di blog dapat meredakan kekusutan saya pada waktu itu. Oh, ya saya  seorang yang lebih gemar keluar dari masaalah saya dengan taip entry yang puitis macam puisi atau berkongsi pendapat apa-apa sahaja isu-isu semasa yang berlaku.  Bermula dari situ, saya mula fikir untuk serius menulis blog dan minat tu barulah datang…. Lagipun hobi saya memang menulis, jadi buat blog nie dah memenuhi apa yang saya minat... Dulu masa kecik saya pernah bercita-cita nak menjadi penulis novel atau columnist di majalah atau surat khabar.  Pernah jugak simpan angan-agan nak jadi sasterawan negara.  Walaupun cita-cita saya tu tak kesampaian, tapi menulis di blog nie sekurang-kurangnya dapat jugak mencapai impian saya...  





                 Pada awal-awal saya buat blog, saya letak macam-macam gadget… Sekarang saya dah kurangkan…  Tapi saya sedar blog saya nie masih banyak kekurangan dari segi header, layout, design dan entry-entry yang saya paparkan…  Maaf sebab blog saya nie punya banyak kekurangan... Saya masih belajar dan terus belajar untuk buat blog…  Terima kasih buat lecturer saya  sebab sudi ajar saya berkenaan blog, terima kasih buat anda yang sudi berkunjung dan membaca entry-entry saya, terima kasih buat anda yang sudi meninggalkan comment di blog saya... Terima kasih jua buat anda yang sudi menjadi kawan saya di blog ini… (^________^)


Ps:- Rasa sangat seronok sebab laptop dah ok..dan kembali pulih..Alhamdulillah..=)
       Dah bebrapa hari Blogwalking guna handphone jer..semalam sempat jugak buat satu entry guna               handphone, punya lah susah nak menaip.. huhuhu..
Lepas nie kenalah jaga laptop nie baik-baik, tak mau dia merajuk atau sakit-sakit lagi... :)

Tuesday, September 6, 2011

Laptop yang sakit tenat kini dah pulih....







       Beberapa hari sebelum raya laptop nie terjatuh dari meja! semuanya sebab kucing saya yang gedik + manjer terlebih tue lah..Dia ngamuk sebab tak dapat makan jajan kegemaran dia (keropok rota-perisa udang)..Masa tue saya tengah nak update blog, lepastue dia datang dekat saya mintak jajan, saya buat tak tahu jer..sebab baru jer leaps bagi dia makan..Lepastue terus dia tarik wayar  batery lappy nei, terus terjatuh lappy nie..Nasib baik sempat sambut lappy nie, so takde lah jatuh terhepas.. Fuhh lega..tapi celcom broad band nie dah bengkok! so bila nak online kena lah alas broad band nie degan ape-ape mcm tisu ke ape..Sangat terseksa..


       Hari sabtu lepas lappy nie langsung tak leh nak on..bila on jer terus termati pastue jadik stanby mode, tak tau lah nak standby kemana..bila biar dalam dua tiga minit terus standby mode balik..baru on dua tiga saat terus termati..nasib baik sempat transfer semua gambar-gambar dan file-file penting yang ade dalam lappy nie ke pendrive..lepastue bawa pegi kedai komputer..Orang kat kedai tue janji ari ahad dah ok, lepas dah bayar dan dah bawak balik lappy nie..lappy nie masih macam tue jugak..tak leh nak on..Nie nasb baik dah ok, barulah lega sikit..tapi masaalahnya lappy nie dah tak guna Windows Xp macam biase, sekarang orang kedai tue dah tukar jadik windows 7..nampak gayanya macam kena tambah RAM lagi..sebab tahap kelajuannya semakin slow kalah kura-kura belajar merangkak!  Harap-harap lappy nie ok dan tak sakit-sakit lagi lepas nie..=)

Tuesday, August 23, 2011

Iklan-Iklan Yang Patut Ada, Tapi Tiada Di Negara Kita


Bila bulan Ramdhan jer dna dah dekat-dekat nak raya macam sekarang nie, mesti kat tv kita banyak tersiar iklan-iklan raya kan..Kalau masa awal-awal ramadhan , ada jugak iklan puasa..Tapi  babak yang di tonjolkan adalah  tengah berbuka puasa...kira tengah makan-makan lah kan..


       Tapi kan, pernah tak kita tengok iklan yang mcam nie kat tempat kita...? Belum ada lagi kan setakan nie..? Harap-harap lepas nie, adalah syarikat-syarikat besar yang akan buat iklan macam nie..Sekali sekala buat ikaln berunsur positive dan dakwah macam nie apa salahnye kan...takkan nak keluar iklan semua nak untung jer kan..Memanglah matlamat perniagaan untuk dapat untung, tapi apa salahnye kalau kita buat pulak iklan macam nie..Tambah pulak zaman dah akhir zaman nie,masaalah gejala sosialnya dah bertambah-tambah dan dah sampai ketahap kronik...

.
.
.
Jom layan iklan yang saya dapat dari you tube sebentar  tadi...
Boleh kan luangkan masa barang seminit dua...?


~Kalau kita boleh ada masa baca suratkhabar, majalah, novel-novel cinta dan macam-macam buku yang tebal-tebal tue, napa pulak kita mesti kena rasa susah sangat dan tak de masa untung membaca Al-Quran, walaupun seketika...Takkan dalam 24 jam sehari masih belum cukup untuk kita laungkan masa dalam beberapa minit (paling kuranglah) untuk membacanya...Kenapa boleh ada masa baca komik dan novel cinta walupun masa tue kita tengah sibuk nak exam, dan kenapa tak boleh ada masa untuk membaca Al-Quran...??~
~Wahh..kereta Malaysia kat negara Arab..!~




~Bebudak lelaki memang suka main game kan..? Tapi jangan lupa solat ye...Satu lagi jangan sampai "Game" membelenggu hidup anda! Jangan sampai kerana "Game", tanggungjawab kepada Yang Maha Esa diabaikan, Jangan Kerana "Game" buku-buku dan pelajaran diabaikna, Jangan kerana "Game" tanggungjawab kita di tempat kerja kita ketepikan, Jangan kerana "Game" anak isteri terbiar tak makan..!~



~Wanita dan gadis-gadis memang suka bershopping kan..?
Lebih-lebih lagi dah nak Raya nie kan..
Mesti macam-macam keperluan nak di beli dan di sediakan...
Sana sini ada jualan murah..
Sampai pening kepala nak buat pilihan....
Dalam sibuk kita membeli- belah, jangan lupa tanggungjawab kita kepada Tuhan Yang Maha Esa..~


P.s:- Entry ini sekadar pesan memesan sesama kita, Saya mendapat lah untuk buat entry nie selepas terlihat iklan-ikaln menarik ini di You Tube..

Nota:- Entry ini adalh cetusan idea penulis blog ini,Credit Video kepada You Tube... (^___^)

Sunday, August 14, 2011

BEN ASHAARI TANYA BLOG SAYA BEST TAK ?


Hai Semua.....(^_____^)
Nie First time saya joint segment dari blogger famous Ben Ashaari
Blog saya nie biasa-biasa jer, follower tak ramai, header pun simple sangat-sangat(Tak reti buat header guna photoshop atau lain2 software yang canggih..)...Rabun iT lah katekan..hehehe...
Saya menulis blog sebgai hobi di masa lapang...
Saya mula buat blog nie tahun pada penghujung tahun 2009, mula betul-betul minat menulis kat blog tahun 2010, dan aktif update entry  dan berblogwalking tahun 2011......
Sebarang pendapat, cadangan atau kritikan mengenai blog saya (layout,header,entry, widget2 dan style tulisan...) bolehlah di tulis di ruangan komen..(^___^)
InsyaAllah saya akan cuba perbaiki blog saya terdaya yang mampu..=)

P.s:-Segment nie akan tamat pada jam 6.petang hari nie...So, apa tunggu lagi..?
Cepat-cepatlah joint ye...(^____^)


Sunday, July 17, 2011

Angry Birds Membuatku Bertambah Marah..!!

               


                   Fenomena game angry birds nie makin popular sekarang nie kan...sana sini angry birds..sy pun nak try lah jugak main game nie..baru jer try ari rabu lepas mase balik keja.... konon man game nie dpaatlah hilangkan tension lah kan...tapi rasenye sebaliknnya yang berlaku...Memang best game nie... main lastic2 binatang hidung pendek tue (Khinzir ).. kalau kita dapat lastic bintang tue (Khinzir) sampai mati so kt menang dan dapat pegi next level...memang best ar asyik memang jer kan..hehehehehe..tapi yang bengang nye bile samapi level 10, asyik kalah jer pulak...sampai hari nie tak lepas-lepas lagi level 10! huhuhu..Adik-adik sekalian tolong jangan gelakkan akak ek...(err terasa tua pulak bila guna "akak"....huahuahuahua...)..Mungkin dah lama tak main game kowt..So, skill tue dah takde..Jadi, mulai dari sekarang kena lah asah skill tue balik...Chewah....=____=

           Main game nie teringat lak hobi masa zaman kecik-kecik dulu..Dulu mase kecik sangat suka main lastic-lastic nie..tiap-tiap hari khamis jer mesti nak lastic cicak...Lastic sampai terputus ekor cicak tue..sape paling banyak putuskan ekor cicak dia memang...dulu selalu main  lastic cicak nie dengan arwah adik, lepas die dah takde terus stop main lastic-lastic nie...Maybe, sebab dah lame tak pegang lastic sebab tue lah asyik kalah jer bila main game angry birds nie...Bebudak kecik lagi teror kowt dari saya..huh..kena berguru balik semula nie... ehehehhe....

.
.
.


Jom layan trailer game nie...hehehehe..macam bebudak sudah...(^_____^)



P/S:- Buat pasukan Malaysia walupun kt tak menang semalam masa menentang Liverpool (kalah 3-6) tapi tak pe, yang penting dah cuba kan..Buat yang terbaik masa menentang Chelsea dan Singapura nanti..Saya sentiasa sokong pasukan Malaysia (walaupun saya peminat Manchester United)....Kalau boleh pakailah jersi kebangsaan dan sokong pasukan sendiri, itu ebih baik dari terlampau mengagungkan pasukan luar...Bagi semangat siit kat pasukan kita..Kalah menang adat pertandingan..Jangan pulak bila menang di puji, bila kalah di keji ya....

P/S:- Malam tadi jugak merupakan malam Nisfu Syaaban bagi kita yang beragama Islam...Besar fadhilat malam Nisfu Syaaban nie..Bola-bola juga, solat jangan di lupa ya...


Nota:- Sumber gambar adah dari google image...




Friday, June 24, 2011

Laptop Demam....



Pertama sekali, saya nak ucapkan terima kasih sebab sudi melawat blog saya yang biase-biase nie, terima kasih sebab sudi membaca entry-entry saya yang tak seberapa , sudi meninggalkan comment dan sudi follow blog saya yang buruk nie..
Saya sangat hargainya...Kunjugan anda pasti akan saya balas...
Tapi dua tiga hari nie saya tak dpaat nak online blog apatah lagi nak blogwalking...
Sebab saya agak sibuk dengan urusan kerja..
Oh, lupa nak beritahu, saya hanya akan dapat update blog saya nie, buat blog walking dan online internet apabila saya dirumah sahaja..
Maaf sebab saya lambat dapat balas comment awak semua dan lambat dapat buat blog walking ke blog kamu semula..
Lagi pulak laptop saya sekarang nie tengah demam..
Perlu bagi dia jumpa Dr..
Dah lama dia nie tak buat checkup..
Antibiotik pun dah abis..
Sebab tuelah dia mudah sangat kena serang virus selsema dan macam-macam virus lagilah..
Kesian jugak dnegan dia nie..
Tapi kalau nak buat rawatan tue mestilah mahal kan..
Hurmm..eh kedekut lohh tuan kamu nie Acer!!!
Nak hantar kamu pergi jumpe Dr laptop pun bekire ke ape..???
Bukan senang beb nak cari dan nak dapatkan duit..Nak habiskan tue memang mudah..
Ermm nak tanye antivirus ape yang paling bagus sekali eh..? leh bagi cadangan...?


Nota:- sebelum saya akhiri entri nie saya nak ucapkan tahniah buat pasukan bola sepak Malaysia sebab menang dalam perlawanan menentang Lubnan 2-1 malam semalam..Semoga pasukan bola sepak Malaysia sentiasa beroleh kemenangan di masa-masa akan datang..Chaiyokk..!

P/s:- Ini adalah luahan penulis blog semata-mata. Gambar adalah diperoleh dari google image..


Saturday, June 18, 2011

" BLOG WALKING BESAR-BESARAN !! "


Assalamualaikum ...
Zippo,Saya dah joint awak punye segment..
Firstly, thanks Zippo sebab sudi melawat blog saya dan ajak saya joint segment nie..
Terharu pulak rase sebab blogger yang ramai follower macam awak nie sudi ajak kita joint segment macam nie..

Kekuatan blog saya...???
Ermm..entahlah ye..sebab pendapat saya, blog saya nie biase-biase jer dan takde benda yang menarik pun..
Blog nie pun simple jer..Follower pun tak ramai,...
Entry pun biase-biase jer..Masih banyak yang saya perlu perbaiki dan pelajari dari segi penulisan dan macam-macam perkara yang berkaitan dengan dunia blog nie..
Saya harap blogger-blogger lain sudi memberikan sebarang komen terhadap blog saya nie, agar saya dapat perbaiki kelemahan blog saya nie...
Saya suka buat entry berkaitan isu-isu semasa, saya suka kongsikan pendapat dan idea saya kat dalam blog saya nie...Selain tue saya juga sangat suka buat entry berkaitan puisi, macam-macam jenis puisi saya boleh buat dan semua puisi nie adalah idea saya sendiri yang saya perolehi secara spontan..Memandangkan konsep blog saya nie adalah personal blog, maka saya juga ada sikit-sikit ceritakan pasal personal life saya kat sini..
Itu sahajalah berkaitan blog saya..
Saya harap anda semua sudi memberi tunjuk ajar kepada saya...
Sekian, Salam Uhkwah..
Semoga kita bersama-sama dapat mengeratan tali persahabatan sesama blogger....
(^________^) 
.
.
.
Anda pun berminat nak joint segment nie..?
Jom ramai-ramai memeriahkan lagi segment nie..
Click kat link nie:-

Sunday, June 12, 2011

~Saya Sayang....... Hand phone Saya..~

.
.

.

Satu mase dulu saya mcam tak pandai nak hargai die nie...
Saya biarkan jer die jatuh tergolek-golek sampai die cedera calar balar lah badan die...
Kesian kat die, mesti die sakitkan..
Boleh katekan dalam sebulan tue banyak kali lah die terjatuh sebab terlepas dari tangan saya nie..
Err..mungkin tangan saya kena letak gam kowt bile nak pegang die nie, supaya die tak terlepas dan die tak terjatuh...
Kesian die, sebab dapat tuan yang tak reti gune gadjet cam saye nie..
Tak reti nak menghargai pun satu hal jugak saya nie..
Dulu, saya selalu complaint itu ini..
Dulu, saya suka compare kan die dengan yang lain-lain ..
Saya selalu cakap cam ginie " Kalau pakai jenama hand phone XX tue kan bagus,...."( macam-macam lah kelebihan hanphone tue saye cakap ..)
Kesian kat die mesti die kecik hati kan dengan kata-kata saya tue..?
Err..eh! Die mane ade hati ye tak..Die cuma gadjet tak bernyawa jer..
Tapi sekarang bila die dah takde depan mata..
Bila die dah hilang  dan saya pun  tak tahu die kat mana...
Barulah saya tahu menghargai die..
Barulah sekarang saya puji-puji die balik..
"Yang sekarang nie tak sama dengan yang lama..yang lama tue lagi best .."
Ha..tulah baru tahu nak hargai kan...
Sekarang nie rasa sedih sangat-sangat sebab kehilangan die nie...
Kalau dulu nak taip mesej sekejap jer, sekarang nie nak taip punya lah slow dah macam budak tadika baru belajar nak mesej-mesej..! siput sedut pun lagik laju bila merangkak kowt..
Dari dulu lagi saya nie pengguna setia NOKIA..
tak penah tukar jenama lain..
Kalau tukar pun cuma tukar model hand phone jer..tapi jenama tetap sama..
Sekarang nie bile tukar jenama lain rasa kekok sesangat..
Adeh...! (=_______=)''


~My Dear  Nokia 533 Mobile Tv Edtion~

Nie lah handphone saye yang hilang kene curik tue.....
Saya harap saya masih leh jumpe die balik..!
Walaupun die nie tak secanggih  / tak secantik hand phone lain tue..
Tapi pada saya die nie ISTIMEWA...
Sebab die nie simpan banyak benda suka duka saya...
Kenangan yang macam-macam colour..
Yang sedih samapai wat saya menangis..
Yang kelakar sampai saya ketawa..
Dan macam -macam lagi lah kenangan bersama die nie..
Kalau lah dapat jumpe balik same die nie..
Mesti saye akan jage die baik-baik...(T_____T)


Nota:-Siap buat entry khas untuk hand phone...` 

Monday, April 25, 2011

Blog Walking....

pic dari Google Image

Kenapa mesti blog walking?
Untuk naikkan traffic kat blog kita semata-mata ke...?
Pada pendapat saya, ianya lebih daripada itu...
Dengan ber blog walking nie kita dapat megeratkan ukhwah bersama rakan-rakan blog yang lain...
Dapat berkenal-kenalan dan berkongsi idea dan pendapat..
Dengan membaca blog orang lain, ianya juga akan menambah idea kita untuk menulis blog dengan lebih kreatif..
Malah melalui blog walking kita dapat tahu tips-tips dalam penulisan blog, teknologi, website dan lebih daripada itu ianya dapat menambah pengetahuan kita tentang kehidupan dan sebagainya...
Mungkin kita takkan tahu jika kita tidak membaca blog orang lain..
Meninggalkan comment pada pendapat saya, biarlah ikhlas dari hati dan jangan pula dilakukan semata-mata mahu mendapat traffic ke blog kita sahaja...
Baca dahulu sesuatu entry tue hingga selesai kemudian barulah meninggalkan comment...
Oh ya, bercakap pasal comment nie..Pada pendapat saya walaupun kita semua punya pendapat yang berbeza mengenai sesuatu issue atau topic, tetapi sebaiknya kita menghormati pendapat yang diberi oleh pemilik blog yang kita baca itu, jika hendak memberi kritikan pun biarlah ber adab dan beralas (berbudi bahasa) kan ianya lebih baik..dan orang boleh terima dengan hati yang terbuka...
Jangan pula sesekali kita mengaibkan blogger lain semata-mata kerana kita tidak suka akan pemilik blog itu atau tidak setuju akan cara penulisannya dengan menghamburkan kata-kata caci maki dan menghina mereka..
Ianya secara tidak langsung bukan hanya mengaibkan pemilik blog yang anda benci itu, tetapi juga akan mengaibkan diri anda sendiri juga..
Ingat pepatah ini:-
"What goes around, will turns around"
Ya, mungkin hari ini kamu menganiaya dan mengaibkan orang, mungkin esok atau lusa kamu pula menerima nasib yang sama..
Jadi bersama-sama lah kita mengeratkan lagi tali silaturahim sesama kita penulis-penulis blog..


Nota:-Jutaan Terima Kasih yang tak terhingga kepada sesiapa jua yang sudi singgah ke blog saya yang tidak seberapa dan banyak kekurangan ini, terima asih jua kepada anda yang sudi membaca entry-entry saya yang biasa-biasa sahaja, terima kasih juga kerana sudi meninglakan comment walaupun saya tahu entry-entry saya tak lah menarik seperti blog-blog lain...Sekali lagi terima kasih kerana sudi menjadi follower saya walaupun saya tahu blog saya nie tak cantik, tak menarik dan tak tertarik...
Saya sayang kalian semua...saya sangat menghargai kunjungan kamu ke sarang merpatiputih88 ini....

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...