Translate

Sunday, July 21, 2013

Teknologi, Mendekatkan Atau Menjauhkan Kita?



Dulu-dulu kita semua sering bertemu..
Walaupun sesibuk mana pun kita, kita masih mahu cari waktu untuk berjumpa...
Dulu, kita semua sering keluar bersama-sama,
Dulu, kita kongsi suka  duka , tawa dan sedih sama-sama..
Dulu kita kongsi segla memori dan akan tetap kita ingati...
Dulu kita lebih mesra, lebih senang bergaul...
Dulu kita ambil berat dan perihatin...
Dulu kita lebih cepat menghulurkan bantuan...
Dulu apabila ada kematian kita sering berziarah...
Dulu apabila ada khabar sedih, kita turut bersedih...
Dulu kita sering luahkan rasa hati di dalam diari, kita simpan kemas tak mahu orang lain baca...
Dulu-dulu  kita suka kongsi makanan enak yang kita masak dengan jiran tetanga atau kawan-kawan,
Sekarang tidak lagi..
Jarak yang jauh boleh "di dekatkan" dengan teknologi...
Kita boleh berbual  dan bersembang hari-hari...
Kita boleh ambil tahu perkembangan sekeliling setiap hari...
Kini, kita lebih memilih untuk berbual secara maya di lama-laman web...
Kini kita jarang curi masa untuk berjumpa...
Kini walaupun kita berjumpa, tapi masing-maisng buat hal sendiri..
Sibuk menekan-nekan gadjet dengan jari jemari...
Walaupun ada antara kita sedang bercakap tapi kita tak ambil peduli...
Apabila ada insan lain yang sedang susah kita cuma ambil gambar dan kongsi..
Tapi kita langsung tak membantu insan itu..
Jika kita tolong  pun, kita mahu satu dunia tahu...
Sekarang bila ada berita kematian kita hanya "berdoa di laman web"..
Apabila kita  rasa sedih kita "berdoa di laman web", dan rakan-rakan kita tekan butang "suka",
Namun, ada pula yang tekan butang "suka" apabila ada berita sedih...
Kini bila kita marah, sedih atau gembira kita suka beritahu satu dunia...
Kemana kita pergi, apa yang kita buat semua hendak kita cerita...
Kini apa yang kita masak , apa yang kita makan kita cuma ambil gambar sahaja,
Kini kita hanya ajak rakan-rakan kita untuk tengok saja apa yang kita makan...


Dulu-dulu, kita sering berutus surat atau telegram..
Anak-anak yang jauh sering beri khabar pada emak ayah di kampung,
Emak ayah pun senang hati baca surat anak-anak, 
Disimpan surat itu untuk baca semula bila rindu..
Dulu-dulu kita suka tunggu posmen datang,
Dulu-Dulu, bila dapat surat banyak kita simpan letak dalam kotak buat kenangan,
Dulu-dulu bila bercinta, surat sorok-sorok bawah meja...
Takut kantoi kawan-kawan atau cikgu baca...
Dulu-dulu bila dekat nak raya kita semua sibuk tulis kad raya...
Ada yang kreatif buat sendiri kad raya dia...
Ada yang lebih suka beli saja, siap ada bunyi-bunyi lagu raya...
Dulu-dulu kita suka hias rumah dengan kad raya..
Kita rasa bangga dan gembira bila  banyak dapat kad raya..
Dulu-dulu bila nak buat kenduri kahwin kita sibuk edar kad jemputan dekat semua, 
Dulu-dulu kita lebih senang menjemput secara bersemuka, lebih ikhlas lebih mesra...
Dulu-dulu bila nak tunggu keputusan masuk Universiti, kita tunggu posmen hari-hari depan pintu,
Bila dapat surat tawaran kita pun gembira, bila tak dapat kita nangis berhari-hari pula..
Tapi itu dulu, sekarang tidak lagi begitu....


P/s: Dicoret sepenuhnya oleh saya selaku pemilik dan penulis blog ini.
       Di kesematan ini saya ingin memohon ampun dan maaf anadai ada tersilap terkasar bahasa                    sepanjang saya  berblogging ini... Selamat berpuasa buat semua umat Islam di seluruh dunia...              (^___^)

6 comments:

khairul hassan said...

betul tu..kadang2 kwn dok sebelah pon kita dok fb dgn dia..


jom layan Uptown Tmn Selat Butterworth.http://www.gilamodified.com/2013/07/audioshow-uptown-taman-selat.html

FaKArePa!n said...

Singgah dari Cloud 9

nanad said...

betul tu :(
dulu dan kini sangat berbeza.
suka entry ni.

Zuan said...

pada zuan teknologi merapatkan selagi tidak disalah guna dan terlebih guna.. there is always positive in technologies.. ^^

Solihin Zubir said...

teknologi mendekatkan kita. dekat tapi jauh. tak sprt yang biasa kita lakukan tanpa teknologi.

contohnya, kita mgkin bleh bagitau 1 dunia apa yg kita masak. tp alangkah lebih dekat kalau kita boleh ajak diorang rasa sekali.

mcm kad raya. keikhlasan lebih terserlah kalau buat sendiri berbanding hanya kirimkan sms.

ukhuwah lebih ampuh. kan. :-)

nurdani said...

sekarang ni masing2 sibuk dengan gadget masing2 sampaikan keluar sama2 pun semua mengadap benda tu je.ish2..

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...