Translate

Sunday, July 28, 2013

Dua Puluh Lima



Hari ini 28.7.2013 genap usia saya dua puluh lima tahun...
Kita lahir pada 28.07.1988 ...Tahun Naga! Aummmmm....
Dua puluh lima....Eh macam dah tua pulak eh...???? =____="
Macam tak percaya pun ade, macam baru jer semalam ambik result SPM...
Macam baru jer habis study kat poli dan sibuk-sibuk cari kerja...
Rase macam masih remaja lagi...
Tapi dah separuh usia DEWASA...
Oklah tahun nie kali pertama kita  pergi mengundi pada 5.5.2013, pusat mengundi dekat sekolah kita yang pertama, kelas kita yang pertama pulak tu...!
Tahun nie jugak kali pertama kita dapat pergi negeri-negeri utara..
Alhamdulillah..Tercapai jugak impian kita nak pergi Langkawi, Kedah dan Perlis...
Walaupun dapat pergi kejap jer dan bukan atas tujuan bercuti, tapi Alhamdulillah tercapai jugak hajat nak pergi tempat-tempat tue sebelum usia 25...
Tahun nie kita dah sah jawatan...! Yeay... Alhamdulillah sekali lagi... :)
Dalam bulan tujuh yang bertuah nie dapat pulak kenaikan gaji...dan duit raya... Alhamdulillah lagi... :)
Impian yang dah tercapai ialah :
Nak sambung study lepas habis SPM..dah tercapai...Walaupun kita setakat sampai kat poli ajer...Tapi Alhamdulillah...
Dulu-dulu kita pernah menangis berhari-hari sebab tak dapat masuk U, dan cuma dapat amik sijil Pengajian Perniagaan dekat poli ... dan  lebih mebuatkan  kita menangis sebab kita terpaksa tolak tawaran yang kita dapat untuk sambung dalam bidang yang kita minat  iaitu Diploma Teknologi Mekanikal ( Pembuatan-CAD/ CAM) dekat IKBN...
Sebab masa tu kita dah ter daftar dan bayar yuran poli, barulah tawaran IKBN tu sampai...
Mak ayah pulak lebih galakkan kita untuk dafar bidang perniagaan itu, sebab katanya lebih sesuai untuk budak perempuan macam kita...
Jadi oleh kerana faktor yang tak mengizinkan itu, maka kita teruskan lah pengajian di politeknik...
Tapi dekat politeknik dulu kita lebih rapat dengan budak-budak kejuruteraan...
Masa duduk rumah sewa dulu pun semua housemate kita budak civil engineering  dan kita seorang ajer budak business...
Jadi dalam laptop kita masa tue memang ada software autocad ! eheheehee.. :p
Sekarang nie kita dah nampak hikmah disebalik itu...
Sebab dengan Sijil Politeknik tu lah kita boleh dapat jawatan sekarang dengan gaji yang kita dapat sekarang...Alhamdulillah... :)
Sebab study dekat politeknik tue lah kita dapat kenal dengan ramai kawan, dan dapat banyak pengalaman dan dapat banyak ilmu...
Sebab study dekat politeknik tu lah kita menjadi lebih feminin...
Yelah setiap hari baju kurung...Sekarang pun kerja wajib kena pakai baju kurung..
Dulu-dulu masa kecik -kecik kita lebih senang berkawan dengan lelaki, dress up cara lelaki, bercakap cara lelaki, permainan pulak memang stail budak-budak lelaki macam gasing, guli etc...
Tapi takdelah sampai terpengaruh lebih sangat...
Bila dah masuk usia 15 tahun ajer barulah sedar diri tu perempuan!Sebab masa tu kita dapat mimpi yang membuatkan kita insaf dan masa tu kita mula bertudung sepenuh masa sampai sekarang...( sebelum tue cuma pakai tudung bila dekat sekolah ajer lah..)
Dulu masa kita dapat tawaran jawatan sekarang, kita dapat jugak tawaran masuk Uitm untuk sambung ambik Diploma Pengurusan Teknologi Pejabat, tapi kita terpaksa tolak (dengan berat hati.... )
Sebab niat ikhlas untuk bekerja dan membantu orang tua lebih menebal, maka terpaksa lah dilupakan buat sementara niat untuk sambung belajar itu...
Sebab dengan kerja kita ini kita boleh bantu mak ayah, dan masa tu pulak mak kita sakit...
Jadi perlukan perhatian dan kewangan yang cukup...
Kalau kita jauh macam mana kita nak bantu semuanya...?
Sebab kita ini adalah satu-satunya anak yang mereka ada...
(Dulu sebenarnya kita ada adik lelaki tapi dia dah meninggal dunia pada usia dia tujuh tahun iaitu pada  31.8.1997 ....)
Maka sebagai anak tunggal, tanggungjawab lebih utama...
Itulah hikmahnya disebalik segalanya..
Disebalik itu, tercapai sudah impian kita untuk  memiliki sebuah kereta kecil lagi sederhana..Alhamdulillah... :)
Kita percaya disebalik yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi...
Sekarang kita dah boleh belajar yang tak semua impian kita itu, kita akan peroleh dengan mudah-mudah sahaja...
Ada duka dan tangisan yang perlu ditempuh sebelum kemanisan itu boleh kita rasa..
Ada kepayahan dan kesusahan yang perlu kita lalui, jika kita tabah dan sabar barulah kita dapat hargai betapa hidup ini indah sebenarnya..
Dalam hidup kita nie selama dua puluh lima tahun hidup, banyak juga suka duka yang telah kita tempuhi dan semuanya mengajar kita erti dewasa serta matang dalam hidup...
Diejek, dibuli , dihina sedikit pun tak menjadi kudis yang berbekas dihati kita...
Kita tak berdendam, dan kita dah maafkan...
Fikir-fikir semula lucu juga, ada jugak kenangan kena buli zaman kanak-kanak riang  / awal remaja dulu...Ialah sebab kita nie jenis nerd lagi noob...Makanya senanglah kena buli..
Dulu masa kecil pernah kita digelar alien, budak kaca mata, budak mata besar, papan lapis...
Sebab mungkin kerana fizikal kita masa tue, badan kurus (underweight ) , mata bulat tapi rabun pulak tu..dan minat sangat sains dan angkasa lepas..Sebab tulah dapat gelaran alien..  =___="
Tapi semuanya membuat kan kita lebih kuat semangat , tabah dan sabar hadapi hidup...
Tak pernah sekalipun terlintas dihati kita nak putus asa, sebaliknya kita tetap mahu terus usaha dan perbaiki segala kesilapan diri yang ada..
Supaya kelak bila dah dewasa kita boleh lalui hidup dengan bahagia...
Walaupun kisah hidup kita tak lah seindah kisah hidup awak yang sedang membaca...
Tapi kita tetap bersyukur, mungkin hidup kita ini tak lah seindah mana, tapi ia cukup buat kita menghargai sekelumit erti bahagia..
Terlalu banyak kenangan indah dan berselang seli dengan kenangan sedih dan pahit kalau nak cerita semua  memang tak habis sampai esok lusa..Jadi kita stop sampai sini saja...
Terima kasih sudi baca blog kita...
Maaf dari kita andai ada tersilap dan salah kat mana-mana...

Sekian sahaja, dari budak yang suka sorokkan airmata disebalik senyuman.... :)

4 comments:

reenapple said...

Selamat hari jadi. Semoga impian kamu tercapai. :)

~AmyLiana86~ said...

happy besday sis..

myraVea said...

Happy belated birthday sis. :)

Zuan said...

ehh sebaya..hehe buat buat tak tau :P

happy bday^^,

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...