Translate

Sunday, October 18, 2015

VIRAL Di Internet: Baik Vs Buruk

Hai Semua... Apa khabar?
Saya harap awak semua sihat-sihat sahaja...
 

     Zaman sekarang nie siapa yang tak reti guna komputer, laptop, net book, tablet, smart phone akan dianggap sebagai manusia yang ketinggalan zaman.  Di zaman ini boleh dikatakan semua benda guna kan internet. Teknologi / Internet nie sebenarnya bagus dan boleh menjimatkan kos, masa dan tenaga. Teknologi / Internet  jugak bagus untuk kembangkan business, tingkatkan potensi jualan dan sebagainya. Tapi dalam masa sama, kita sebagai pengguna teknologi / internet  perlulah bijak dalam menggunakannya.  Jika kita guna untuk tujuan kebaikkan maka jadi baiklah ia begitulah sebaliknya.

               Contoh kalau dulu kita nak makan atau nak bungkus makanan mesti kena pergi kat restoran / kedai makan. Tapi zaman sekarang nie, sesape yang jenis workaholic kerja bertimbun-timbun yang perlu disapkan dan takde masa nak pergi beli makanan. Ia bukan satu masaalah lagi. Order jer secara online. Siap boleh delivery sampai ke pejabat. Ha... kan mudah.  Tak payah lagi susah-susah nak kena cari parking kereta, nak kena beratur lagi kat kedai makan nak cari makanan, bila dah siap beli kena hadap traffic jam lagi. Contoh lain kalau kita nak bayar segala jenis bil, bayar hutang, menderma, nak transfer duit dari satu bank ke bank yang lain semuanya boleh buat secara online jer. Jimat masa, duit dan tenaga. 



             Berbalik kepada topik asal mengenai "Viral di internet" nie, kalau awak semua perasan sejak dua menjak nie boleh kata semua benda nak jadi viral. Adakalanya benda tue belum tentu sahih lagi tapi cuma dengar cerita dari sebelah pihak jer terus heboh kat semua social media yang ada dalam internet nie.  Benda yang viral kat social media (internet) nie pun adakalanya siap dipanjang kan sampai masuk ke mainstream media macam surat khabar, berita kat radio dan berita kat tv. Boleh dikatakan viral yang tercetus kat social media (internet) akan menjadi heboh bukan jer heboh kat tempat tu jer tap satu dunia! Ha.. Nampak tak betapa besar impak / kesan nya viral kat social media (internet) nie ? 


       Viral kat social media (internet) nie dah makin menjadi-jadi pulak sekarang nie. Tak kira lah isu kecik atau besar kalau boleh semua nka jadik viral. Ada viral kat social media (internet) nie terjadi secara tak sengaja, dan ada pula yang dirancang secara sengaja. Sesuatu Viral yang terjadi kat social media(internet) ada jugak yang beri impak posistif contoh untuk tujuan lariskan produk / sebagai marketing untuk business yang sedang berjalan, dan ada pulak yang jenis memang nak jadi famous. Lepas dah famous macam-macam peluang rezeki datang berderu-deru. Itu dari sudut positif, ia memang bagus. 




                   Dari sudut negatif pulak bila viral yang tercetus di social media (internet) nie melibatkan berita yang palsu, berita kecil yang sengaja ditokok tambah supaya semua orang nak tahu, fitnah, membuka aib orang. Kadang tu orang yang baca berita viral nie pulak jenis baca tajuk jer, jalan cerita tak baca habis lagi tapi terus komen berdentum-dentum menghentam / megutuk dan terus share kat semua media social. Bila ada orang lain yang betulkan keadaan sebenar, terus padam balik benda yang dia dah share tu. Tapi impaknya pada orang yang dah terbaca benda yang di share macam mana? Kadang tue dengar sebelah pihak jer, takde rasa nak semak benda tu sahih / benar atau tak terus copy paste dan share selagi boleh. Katanya "sharing is caring" , share tanda perihatin. Tapi bagiamana pula jika berita yang di share tu tidak benar, fitnah dan memuka aib orang? Adakah ia juga sebagai tanda perihatin kita terhadap sesuatu isu? Bila sesuatu isu yang di viral kan itu sebenarnya adalah palsu dan ia telah dihebohkan ke semua social media yang ada di internet, ia secara tak langsung telah menyebabkan banyak pandangan negatif, dan kegusaran di hati serta kebimbangan melampau kepada orang yang membaca berita itu.


                          Contoh bila ada sekeping gambar konon ditempat itu ada penunggu (hantu), walhal gambar yang teserbar meluas itu sebenarnya adalah gambar orang yang sedang menuju ke masjid untuk solat subuh. Bukankah berita tadi telah mencetuskan rasa bimbang, dan takut kepada penduduk setempat?   Contoh lain bila berita (yang benar) kanak-kanak hilang, kemudian ada pula berita palsu tapi dah disebar meluas yang kata kanak-kanak itu telah di culik dan dibawa lari ke negara lain,  sekarang sedang menjadi pemungut sedekah. Apa awak rasa, jika awak kehilangan ahli keluarga dan diberi khabar duka begitu? Padahal berita itu tidak benar. Contoh lain ada pula yang jenis suka sebar aib orang, contoh bila tak puas hati dengan cara orang itu bercakap atau tingkah lakunya atau cara dia berpakaian terus ambil gambar orang itu secara curi dan sebar di semua media social yang ada. Selepas itu habis orang itu (orang yang di aibkan) terus menerus di kritik, di cerca dan di hina. Soalnya begitukah cara kita untuk memberi teguran? Bukankah teguran secara bersemuka adalah lebih baik, jika tak mampu bersemuka sekalipun dan hanya berhubung melalui social media sahaja, bukankah orang yang menegur itu boleh menghantar mesej secara personal di dalam inbox orang yang ingin ditegur?  Bukankah teguran itu perlu secara berhikmah (iaitu menegur bukan dengan cara mengaibkan orang yang ditegur) ?


                                       Contoh lain, jika terlihat kereta yang di parking senget (terkeluar dari petak parking) atau kereta yang di parking di tepi jalan dan bukan di kawasan parking kemudian terus ambil gambar secara curi dan share di semua media social. Manalah tahu pada waktu orang itu mencari parking dia tak jumpa sebab parking penuh dan dia ada urusan kecemasan lalu terpaksa parking tepi jalan atau orang itu terlalu tergesa-gesa kerana urusan kecemasan hingga tak sempat nak parking betul-betul masuk petak parking.  Bukankah gambar yang telah di share tadi telah menjadi fitnah dan mengaibkan orang?  
     

                                       Akhir kata dari saya, berhati-hatilah dengan setiap ungkapan kita mahupun tulisan yang kita taip di social media ini. Tulis yang baik-baik maka akan jadi baik lah ia begitulah sebaliknya. Sebelum kita ingin share sesuatu di social media ini, apa salahnya jika kita semak dahulu kebenarannya, takut nanti ianya palsu dan fitnah. Jika perkara itu benar sekalipun, fikir baik-baik apakah impaknya kelak bila kita share berita itu di social media. Jika ia nanti kelak banyak beri impak yang buruk dan negatif contoh mengaibkan orang, adalah lebih baik kita elak untuk share berita tersebut.


P/s: Entry ini adalah sepenuhnya idea saya selaku pemilik dan penulis blog ini (http://merpatiputih88.blogspot.com). Sebarang kekhilafan atau kekurangan harap dimaafkan.
Sumber gambar: Google image

No comments:

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...