Translate

Tuesday, April 12, 2016

Secantik Rama-Rama...


Wanita seharusnya berdikari...
Wanita seharusnya punya kredibiliti,
Wanita seharusnya dilengkapi ilmu,
Wanita seharusnya bercita-cita tinggi,


               Masih ingatkah  lagi tentang kitaran hidup sang rama-rama yang kita pelajari di sekolah dulu? Rama-rama yang terlihat cantik itu asalnya dari ulat! Ia duduk dalam kepompong dan setelah itu muncul sayapnya yang penuh warna-warni cantik. Maka jadilah ia rama-rama yang cantik!


Lalu, apa yang kita boleh pelajari dari kitaran hidup rama-rama?


                Nak berjaya itu bukan mudah. Ia perlu doa, usaha, cita-cita dan ia perlu pengorbanan, ketekunan dan kesabaran. Kita tak boleh mengubah diri kita tanpa adanya usaha. Sedangkan rama-rama yang asalnya dari ulat itu pun betapa di dalam kepompongnya barulah ia menjadi rama-rama yang cantik. Kita perlukan anjakan paradigma dalam hidup. Sampai bila kita mahu berada ditakuk sama? Kita perlukan kemajuan dalam hidup. Untuk itu, cita-cita / impian itu penting. Timbalah ilmu  / kemahiran sebanyak boleh. Tetapkan matlamat kewangan dan kerjaya / business serta kehidupan kamu.  Buat sesuatu yang boleh membahagiakan diri kamu dan manfaatkanlah masa / usia kamu sebaiknya. Berbaktilah dan bahagiakanlah kedua ibu bapa kamu dan keluarga kamu. Tetapkan niat yang betul. Gantungkan cita-cita kamu setinggi boleh. Pedulikan jika ada suara-suara langau yang mengejek cita-cita kamu. Sebaliknya teruskan berdoa, berikhtiar, berusaha dengan gigih dan bertawakkal. Buktikan pada dunia kamu boleh berjaya. 


              Dalam kehidupan serba mencabar ini buktikan yang kamu boleh "survive".  Jika ada dugaan dan cabaran kehidupan yang datang kepada kamu,  bersabar dan cuba fikirkan jalan keluar. Kerana setiap masaalah ada penyelesaiaannya, setiap penyakit ada penawarnya kecuali mati, kerana kematian itu pasti dan kita semua akan mati. Usah putus asa. Usah disalahkan takdir yang sudah tercatat, usah disalahkan Tuhan yang mencipta kita. Mungkin disebalik dugaan itu ada kemanisan hidup dan pengalaman baru yang kita perolehi yang boleh mematangkan kita.  


          
Jadi, Adakah kamu masih mahu menjadi seperti  si ulat beluncas yang enggan berubah atau menjadi rama-rama?



p/s: Entry ini adalah ilham dan pandangan peribadi saya selaku pemilik dan penulis blog ini:
 http://merpatiputih88.blogspot.my/ sebarang kekhilafan dan kekurangan haraplah dimaafi. Akhir kata, selamat malam buat semua...

Sumber gambar: Google image

No comments:

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...