Translate

Wednesday, April 13, 2016

Angan Dalam Mimpi atau Impian Penuh Harapan?


            Al kisah di sebuah perkampungan moden yang terletak di tengah kota metropolitan yang sebra sibuk. Di sana tinggal seorang gadis miskin yang tinggal bersama keluarga kecilnya. Sejak dari kecil hingga dewasa kisah hidupnya penuh warna warni, suka  dan duka. Walaupun punya banyak kisah duka dan pelbagai rintangan yang berlaku dalam hidupnya tetapi dia tak pernah berputus asa. Meski ditolak hingga jatuh, dia bangun kembali dengan semangat yang kental. Dia punya cita-cita dan wawasan yang tinggi. Adakalanya dirasakan cita-citannya itu terlalu tinggi hingga tak mudah digapai. Suara di sekelilingnya pula menganggap impiannya itu tak ubah bak angan-angan mat jenin atau lebih tepat mimpi di siang hari yang tak mungkin akan terjadi. Hanya segelintir saja dari suara itu yang menyokong dan memberi kata semangat. Kata-kata sinis dan sindiran mereka tidak pula dijadikan pematah semangatnya... Tetapi dia jadikan itu sebagai pembakar semangat, ibarat api obor yang menyuluh malam yang kelam begitu bersemangat membara dalam diam. 



                      Kini dia sudah mula mengatur langkah dengan laju dan enggan berhenti. Langkahnya yang penuh semangat juang itu kini semakin berani untuk memburu mercu impian yang telah sekian lama dicita-citakan. Bagi pendapat dirinya jika tidak berani melangkah sekarang, jadi bila lagi mahu bermula? Dia perlu melakukan anjakkan paradigma untuk mengubah nasib dirinya dan membela nasib keluarganya. Dia tidak mahu menjadi gadis yang hanya bergantung harap penuh pada "putera impian sekalian gadis". Tapi dia mahu menjadi gadis berwawasan yang berdikari demi mencapai impian dan cita-cita sendiri sementara menunggu kehadiran "putera impian" itu. Dia sedar akan hakikat kehidupan realiti taklah seindah kisah-kisah dongeng atau novel cinta yang pernah dibacanya.  Jika  di dalam buku cerita watak wanita yang asalnya susah terus berubah 360 darjah menjadi kaya raya dan hidup dilimpahi kebahagiaan "happy ending" bila bertemu putera impian. Hakikat realiti hidup sebenar pasangan berumah tangga taklah terlalu indah seperti itu. Hakikat hidup  juga taklah mudah begitu. Dia sedar akan hakikat dirinya berasal dari keluarga miskin sahaja. Jadi dia harus tetapkan matlamat dan usaha untuk menjadi insan yang berjaya. Dia mahu berbakti kepada keluarganya dan mahu membahagiakan mereka selagi masih punya waktu yang  tersisa. Itu sahaja harapannya.


P/s: Entry ini hanyalah kisah fiksyen  pendek. Tiada ada kena mengena antara yang hidup atau pun yang telah meninggal dunia. Ianya hanyalah kisah rekaan supaya menjadi sumber inspirasi buat yang membacanya . Ianya adalah sumber ilham dan pandangan saya selaku pemilik dan penulis blog ini :
http://merpatiputih88.blogspot.my/. Selamat membaca dan selamat malam buat semua...

Sumber gambar: google image

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...