Translate

Sunday, August 21, 2011

Hulurkan Bantuan Bagi Yang Memerlukan...



Berdoalah buat kesejahteraan mereka yang kini bertarung nyawa dan menderita ...
Bantulah mereka seberapa mana yang kita mampu dan terdaya...
Sumbangan kita amat diperlukan oleh mereka...
Bersyukurlah kita kerana hidup dalam negara yang aman sejahtera, bersyukurlah kita kerana masih punya makanan untuk juadah bersahur dan berbuka...
Tapi mereka di sana bagaimana...?
Patutkah kita hanya berteleku dan menutup mata serta telinga atas pederitaan yang mereka alami...
Tidak bolehkah kita menyumbangkan sekelumit kasih dan secangkir doa pengharapan buat mereka...
Apa lah ertinya not yang tertera pada wang itu jika di bazirkan ke tempat yang tidak tentu...
Bukankah lebih baik wang itu di hulurkan sedikit kepada mereka yang benar-benar perlu...
Mungin sumbangan kita kecil, tapi ia begitu besar buat mereka...
Jangan barkan mereka menagis merinth kesipan sendiri diburu kekosongan...
Sedangkan kita di sini bermewah-mewahan, bergelak ketawa sakan apabila menyambut perayaan..
Mereka di sana, adakah baju baru untuk menyambut Hari Raya...?
Jika sudah tidak mampu menghulurkan bantuan wang ringgit mahupun harta benda, tolongalah berdoa demi kesejahteraan mereka...

Mereka di Somalia menderita kekurangan makanan.....




Kita di sini bermewah dengan juadah berbuka, mereka di sana begitu susah untuk mendapatkan makanan...
.
.
Mereka di Palestine masih bergelut dengan peperangan, masih tercari-cari apa itu erti sebuah kedamaian...
Mereka masih cekal berusaha menuntut kemerdekaan...



Kita di sini seperti sudah tidak peduli dengan nilai sebuah kemerdekaan, kejayaan yang kita kecapi hari ini kadang kala membuatkan kita alpa dan leka dengan kejayaan dan kemewahan yang kita kecapi ini...
Tapi mereka disana masih tersedu meratap menangisi pemergian keluarga tercinta, rumah dan segalanya musnah begitu sehaja dek kerana peperangan yang begitu zalim sekali...
.
.
.
Sanggupkah kita hanya melihat dan memerhati tanpa langsung rasa peduli...?
Sanggupkah kita membiarkan mereka begitu sahaja, tanpa ada rasa belas kasihan di sanubari..
Oleh itu marilah kita bersama-sama menghulurkan bantuan kepada mereka terdaya yang kita mampu berikan..
Sesungguhnya bantuan kita itu begitu besar ertinya buat mereka di sana..



P/s:- Entry ini adalah sepenuhnya luahan cetusan isi hati penulis blog ini...Gambar adalah hiasan, yang diperolehi dari google image...

12 comments:

Hana Soffelia said...

Kesian tgk masyarakat yg susah apatah lg yg melibatkan penderitaan kanak2. Walaupun kita tak mampu menolong mereka bnyak, at least bla ada derma for them sumbngkn sikit pun jdlh.

nway, nice entry. sedih tgk.

hawiz said...

sedey nyer..hurmm...yaALLAH..tolong lah hamba2 mu ni ya ALLAH..sedey sgt2..=(

Terbang Bersamaku said...

Hana Soffelia :- hurm..realitinya mcm tuelah bila berlaku peperangan mesti kanak2 jadik mangsa...yup betul tue, kt patut bantu mereka terdaya yg kt mampu..

hawiz :- Sedih kan tgok mereka...hurm..marlaih sama2 kt doakn mereka ye..

Farhana Jafri said...

sedih tgk diorang.. rakyat kat Malaysia skrg dh tak reti brsyukur dgn khidupan diorang.. mmbazir.. merungut.. sifat brsyukur tu dh jauh tggalkan diorang.. sedih..

tOyO said...

moga kita dpt pengajaran dari kisah ini..ada sebab Allah menduga mereka sebegitu..

Abu Huzaifah said...

ujian mereka berat sebenar benar berat.. kita patut bersyukur di Malaysia. semua complete.. tetapi ada juga orang di negara kita yang sengaja menimbul kan huru hara supaya darurat...

senyumSOYA said...

mereka disana memerlukan bantuan
kita di sini melakukan pembaziran..

hulurkan bantuan ringankan beban...

berita terbaru ttg somalia...
http://www.facebook.com/pages/Global-Peace-Mission-GPM-Malaysia/134657363252442

kalau berminat menyumbang bley kontak mereka..^^"

selamat beramal..

Saiazuan said...

kita patut brsyukur duduk dlm negara yg aman ni :)

Namee Roslan said...

sedih bila tengok gambar2 tu..kita yg puasa ni pun rasa macam lapar dan dahaga amat. macam mana org Somalia tu....saya harap orang2 kaya di luar tu tolong lah derma . beli kereta mahal ada duit tp nk derma punya lah kedekut. :'( sedih.

Terbang Bersamaku said...

Farhana Jafri :- mmg sedih kan...sbb tue lah sy buat entry nie....mgkin kat cnie dah senang, nk benda smua snang jer nk dpt, jadik dah tak tahu erti susah..sbb tue lah dah mcm kuarng menghargai apa yang dinikmati pada hari ini...

tOyO :- Ya, mudah-mudah mcm tuelah, smoga kt smua dpt mengambil ikhtibar..

Abu Huzaifah:- mmg benar apa yg awk ckp kn tue, smoga kt smua dpt mengambil iktibar dan lebih menghargai erti kemerdekaan dan edamaian yg sebenar..

senyumSOYA:- Betul tue...sy stuju dgn pendapat awk..Btw, thanks sbb share link IRM nie..

Saiazuan:- Ya, sepatutnya begitulah yang sebaik-baiknya..

Namee Roslan :- Yup, mmg sedih dan tersentuh hati tengok mereka nie..betul pendapat awk nie, ramai jugak yg bersikap begitu zmn skrg nie...

ILA HonEyBuNNy said...

sedih n sayu ja bila tengok gambar2 mereka...

kesian dekat kanak2 yang tidak berdosa n tak tahu apa2 tu....

csuciani said...

rase sgt bersyukur dlm keadaan sekarang ni..mudah - mudahan kite lbh dimurahkan rezeki... pity the kids have to live this way..if we could do something about this...

http://csuciani.blogspot.com

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...