Translate

Friday, October 14, 2011

Puisi:-Jika Aku Pergi Dahulu...


Jika hari ini adalah hari terakhirku...
Jika esok tiada lagi aku di muka bumi...
Adakah amalan aku sudah sedia mencukupi...?
Untuk bekalan hari akhirat ku nanti..?
Aku rasa masih belum bersedia..
Kerana aku pasti dan tahu...
Amalan ibadah ku belum cukup lagi..
Lantas mengapakah aku masih terkesima dengan indahnya duniawi..
Jika aku sudah tahu dunia ini hanyalah sementara..
Mengapakah aku seakan berkhayal dan terleka dalam dunia khayalan sementara..?
Jika nyawaku terhenti di sini...
Masih sempatkah aku berbakti kepada kedua orang tua ku dan kepada agama aku...?
Rasanya terlalu sikit bakti ku buat semua..
Lantas masih adakah waktu untuk aku..?
Kenapa tak aku gunakan sahaja waktu yang berlalu pergi sebaiknya..?
Berbakti kepada agama, masyarakat dan kedua orang tua ku..?
Bukankah di usia muda remaja ini seharusnya aku gunakan sebaiknya....
Bukankah lebih baik jika aku menghargai masa muda ini..
Hari tua..?
Adakah hari-hari usia tua buat aku..?
Pasti kah aku, aku akan hidup sampai hari tua..?
Jadi mengapa harus aku lengahkan masa muda ku ini..?
Jika esok aku pergi...
Bersedia kah aku untuk menghadapi mati..?
Ya, semua ini kerana mati itu pasti...
Tanpa pernah mengenal usia tua atau muda...
Jadi aku haruslah snetiasa bersedia menghadapi mati..
Takkan boleh di undur walau sesaat jika ajal sudah tiba...
Harapan dan doaku agar aku mati dalam Islam...
Aku mahu kekal sebagai Islam sehingga hujung nyawaku nanti..



Ps:- Puisi picisan ini adalah sepenuh nya hasil idea asal penulis blog ini(http://merpatiputih88.blogspot.com).Penerbitan semula adlaah di larang.Hak cipta terpelihara.Saya mendapat ilham untuk membuat puisi ini semasa saya tidak sihat minggu lepas..

7 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

sentiasalah kita mempersiapkan diri kita dengan amal ibadat....;)

Saiazuan said...

jadikn blog kamu suatu yg beguna untuk dijadikan rujukkan dan bahan bacaan semua.. supaya pahala itu brterusan kamu dapat walaupn sudah tiada nanti.. faham?

dunia sementara, akhirat kekal..

aniki said...

pergh..makin ramai blogger yang pandai berpuisi..salute..setuju ngan komen ila..

sobri yaacob said...

puisi.. ni buatkan saya..
bfkir dua kali..
msih cukupkan bekalan yg saya ada ..utk dnia dan akhirat :) renugkanlah..

Awie Omar said...

pandainya berpuisi... sekarang macam mana? dah sihat?

Run Away said...

nice beb...;d

Terbang Bersamaku said...

ILA HonEyBuNNy :- yup, betul tue..kena sentiasa berrsedia sbb kt tak pasti umur kt sampai bila..

Saiazuan:-ok sy faham encik zuan..terima kasih atas nasiahtdan tegurannya..sy akan cuba praktikkan dlm penulisan sy dlm blog nie ye..=)

~akhirat jualah yg kekal abadi..

aniki:- huhu..ini hanyalah puisi picisan jer..masih banyak kelemahan, lagioun sy tulis puis hanya bila ade idea yg terlintas, sekdar hobi jer...huhu...

sy pun setuju dgn komen dia..=)


sobri yaacob :- yup, sy pun etrfikir benda yg sama semasa sy tak sihat tempoh hari. sbb tuelah dtgnye idea untuk buat puisi nie..
sama2 lah kt tingkatkan amal ibadah kt ye..=)

Awie Omar :- huhu..baise2 jer..sekrang dah sihat, alhamduliah..thanks ye..=)

Run Away :- thanks... =)

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...