Translate

Tuesday, October 4, 2011

Pahit Itu Penawar...



Hai..semoga kamu semua sihat sejahtera hendaknya..



    Hari  nie saya tak sihat dan dapat cuti sampai esok...tadi baru lepas maan ubat dan ia telah membuatkan saya terfikir sebuah perkataan:- "Pahit Itu Penawar".Maka tercetuslah rasa nak update entry nie , walaupun mata terkejam-kejam sebab mengatuk makan ubat..huhu..Saya tak reti telan pil, saya kalau makan pil mesti gigit dan kunyah. Dari kecik memang macam gni.Sebab tue saya dapat  rasakan yang ubat tue pahit..huhuhuhu..Dah cuba makan ubat dengan cara telan pil, tapi tak boleh mesti rasa na terceikik. Apalah kan umur dah 23 pun makan ubat macam budak kecik...huhu.. :p



Ok, berbalk kepada tpoik asal. Tekak kita sebagai manusia memang tak suka benda yang tak sedap, yang pahit, yang kelat...ita manusia hnaya suka pada kemanisan dan rasa yang sedap..Bila sesuatu makanan yang di telan tak sedap maka mulalah merungut, membebel..
  
    Begitu juga dengan kehidupan.Kebanyakkan manusia sentiasa mahukan keindahan, keceriaan dan kegembiraan..Semuanya mengimpikan kebahagaian. Untuk mendapatkan kebahagiaan itu sendiri ramai lah yang sanggup berhempas pulas untuk mendapatkan rasa bahagia itu. Walaupun dengan cara yang salah. Ya, benar matlamat memang tak pernah menghalalkan cara. Tapi nafsu  yang membelenggu dan hati yang sentiasa terhasut itu sentiasa mudah terpengaruh. Sentiasa mahukan kesempurna itu dan ini, sehingga kadangkala manusia menjadi  lupa akan nikmat yang di perolehi. Sentiasa mahu mengejar kebendaan dan keduniaan sehingga kadang kala terleka dengan kehidupan dan lupa akan suruhan Tuhan.

  Apabila dilanda dugaan dan hidupnya penuh liku. Mulalah merungut dan mengomel. Hati menjadi rapuh berkeping-keping, semangat semakin luntur umpama helaian  kertas tisu. Jatuh dan terus jatuh, serta gagal bangun semula.Semua itu sebab apa..??? Sebab menjadi manusia yang tak tahu rasa bersyukur dan menjadi manusia yang lupa akan kewujudan Tuhan. Maka kerana itulah dia mudah rapuh dan patah, kerana tiada iman maka tiada lah cahaya kesabaran dan semangat ketabahan. Hati nya juga tidak kenal erti ketenangan. 

  Jadi jika berlaku sesuatu perkara berlaku. Angaplah ia sebagai sesuatu yang  positive. Sesuatu perkara berlaku itu pasti ada hikmahnya bukan..? Contohnya apabila kita sakit, maka dari kesakitan itu kita akan tahu nikamatnya apabila badan kita sihat. Maka dari situ akan menjadikan kita manusia yang lebih tahu menghargai dan mensyukuri akan sagala nikmat yang diberikan oleh-Nya kepada kita. Dalam hidup yang singkat ini, kita perlu sentiasa bersukur dan menghargai dengan setiap apa jua yang kita perolehi. Dan jangan bazirkan masa kta dengan merungut itu dan ini. Jangan jadi manusia terlalu obses dengan sesuatu sehingga sanggup meninggalkan apa yang lebih perlu dan melanggar segala hukum demi mencapai kehendak kita. Bersederhanalah dalam kehidupan dan bersukurlah dengan apa yang kita perolehi. Maka dunia kita akan nyata lebih indah berseri-seri.


Ps:- Entry picisan ini hanyalah pandangan penulis blog ini. Credit Gambar kepada google Image.

13 comments:

Anisa Hang Tuah said...

pahit itu nikmat

ILA HonEyBuNNy said...

ya..hargai sesuatu itulah yang perlu dalam khdupan kita...

cnth macam nikmat sakit...bila sakit teringat a di kala sihat kan...;)

semoga cepat sembuh...take care..;)

aniki said...

semoga cepat sihat...

sea_lavender said...

Inila fitrah manusia~~ erm kdgkala kte trlalu kejar bahagia namun dgn cara yg salah..pe2 pn sgalanya kte berusaha krn Dia..sudah pasti nikmat tu akn dirsi dgn pnuh pnghyatan yg berpanjangn..Insya-Allah...

~AmyLiana86~ said...

liku2 kehidupan....

Amirah Jafri said...

tapi kadang2 yg pahit tu mematangkan kita :)

Hana Soffelia said...

Yup betul. Kadang pahit itu penawar, manis itu kadang2 racun. ^_^


p/s: Taka care ye.

Namee Roslan said...

pahit tu yg buat jiwa kita jadi kuat sbb kena tahan perit pahit tu :)

tOyO said...

pahit itu..pahit itu..sejenis rasa..hehe

Run Away said...

pahit mcm mana pun kena telan juga...semuga cepat sembuh beb...;d

miszNienAinA said...

Ira adikku ...

sorryla , k,ros baru dpt tau ira demam panas.. I'm sorry to hear that. hopes u will get well soon. makanla ubat , walaupun pahit ia adalah penawar , sometimes yg manis tu kdg2 bole buat penyakit... k , take k yar... anything pls update me...

mish u all...

hyemynameisrasyid said...

sbb tu ubat kebanyakannya pahit.,hehe

Terbang Bersamaku said...

Anisa Hang Tuah :- yup, malah kadang kala ia lebih bagus dari rasa manis...

ILA HonEyBuNNy :- yup, pokok pangkal nye kt kna sentiasa bersyukur..

terima kasih ye, kerana ambil berat..=)

aniki :- terima kasih..sekarang sy dah sihat..alhamdulilah..=)

sea_lavender :- yup, betul tue..sy stuju dgn pendapat awak..

~AmyLiana86~ :- hidup ini mmg adang kala berliku2..cuma kt kena sentiasa tabah menghadapinya..

Amirah Jafri :- yup betul tue..yg pahit tue lagi bagus..kalau smua manis, tak ade perbezaan lah kn..

Hana Soffelia :- kalau makanan nie yg pahit2 lah yg bagus untuk kesihatan, walaupun ramai org suka yg manis..

terima kasih..

Namee Roslan:- tau takpe kan...bilda dah rasa pahit baru boleh hargai rasa manis..

tOyO:- yup, pahit itu sejenis rasa, yg ramai org tak berapa nak suka..huhu..

Run Away:- terima kasih..ye sy akan snetiasa ikut ckp Dr..tak lupa mkn ubat..hehe..


miszNienAinA :- thnaks ye sis..take care too..btw, I miss u a lot..bila nak balik jaybee..?

hyemynameisrasyid :- kalau ubat rasa manis kan mcm lagi bagus ot..huhu..:p

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...