Translate

Sunday, June 5, 2011

Cantik Itu Adalah Apabila...


Saya terfikir nak tulis entry pasal topik cantik nie kerana semasa saya lihat dekat search keywords dekat blog stats saya , ada yang datang ke blog saya nie dengan keywords seperti:-
.
.
"Puisi Cantik"
"Tips Kecantikan"
"Makna kecantikan yang sebenar"
"Kenapa mesti kata kita tak cantik"
.
.
Ok..Untuk menjawab segala persoalan nie..berkenaan dengan puisi cantik tue insyaAllah jika saya punya idea saya akan ciptakan puisi berenaan kecantikan ya..
Pasal tips kecantikan tue saya tak boleh nak ulas panjang lebar..sebab saya sendiri bukanlah tergolong dalam kategori si gadis yang cantik lagi jelita..Berkenaan ini kamu perlu merujuk kepada orang yang lebh pakar pasal kulit dan kecantikan takpun kepada gadis-gadis cantik..:p
Berkaitan tentang makna kecantikan..Hurmm..luas skop nya bagi saya...kecantikan tak hanya dipandang dari segi luaran semata-mata..
Kenapa mesti kata kita tak cantik..? Err..Berkaitan topik ni saya rasa kamu tak perlu melatah atau terlalu sensitif dengan sebarang pandangan atau pendapat individu mengenai rupa paras kamu..kamu perlu lah kuat semangat dan sentiasa befikiran positif. Jadikan kata-kata seperti itu sebagai penguat semangat kamu.. 
.
.

...Cantik...
.
.

Nie tips yang pernah saya dengar dan saya baca pasal menjaga kecantikan:-

Basahilah wajah kamu dengan air wuduk dan jagalah solat serta rajin-rajinlah membaca Al-Quran..
Banyakkan makan buah-buahan dan sayur sayuran..
Banyakkkan minum air putih sekurang-kurangya 8 gelas sehari..
Rajin-rajin lah makan  ulam-ulaman..
Jaga waktu tidur, tidur mesti cukup..
Jangan terlalu stress dan kena bijak kawal stress..
Sentiasa berfikiran positif..
Bersikap sabar, tabah dan tenang..
Selalu lah tersenyum dan ketawa apabila mendengar atau melihat perkara-perkara yang menyenangkan hati..
Selalu buat senaman secara teratur, iaitu sekurang-kurangya 3 kali seminggu..
Kawal dan jaga pemakanan dan rutin kehidupan..
Gunakan produk kecantikan yang benar-benar bersesuaian dengan kulit kamu sendiri dan jangan hanya terpengaruh dengan iklan di tv..
Kena tahu cara-cara menggunakan alat make-up yang betul dan bersesuaian dengan warna / jenis kulit dan majlis yang dihadiri..
Kena bijak berfesyen dan mengenakan gaya yang bersesuaian dengan majlis..
Mesti menjaga adab sopan dan tingkah laku apabila bercakap, berjalan dan juga ketika di meja makan(termasuk dalam bab etika pergaulan)...
Rajin-rajinlah mencuci muka sebelum tidur dan jangan biaran alat solek terbiar diwajah ketika kamu sedang tidur..
Pergi ke spa atau salon kecantikan. Jika mahu berjimat kamu juga boleh buat rawatan sendiri di rumah!

Pendapat saya tentang cantik:-

Jangan terlalu obses dengan kecantikan yang sementara, kerana bimbang akan timbul perasaan riak..Jangan merosakkan diri atau menggadaikan kesihatan diri semata-mata ingin kelihatan cantik. Kerana kelak tubuh badan sendiri yang merana. Bersyukurlah dengan apa jua pemberian dari Tuhan Yang Maha Esa..Jangan terlalu taksub hingga sanggup melakukan pembedahan kosmetik, cucuk botok, cucuk susuk, amal kan ilmu hitam dan sebagainya kerana itu semua mengundang mara bahaya dan mengancam  nyawa sendiri malah juga akan memesongkan akidah kamu...
Sanggupkah kamu menggadai kan kesihatan dan  nyawa semata-mata mahu cantik...?
Sanggupkah kamu menggadaikan Agama semata-mata ingin kelihatan jelita, di sanjung dan dipuja...?


Kecantikan itu tak seharusnnya dinilai dari segi luaran semata-mata. Kecantikan luaran haruslah seiring dengan kecantikan dalaman iaitu akhlaknya dan tutur kata serta tingkah lakunya yang mencermin nilai berbudi bahsa dan kesantunan seorang gadis. Seorang gadis itu juga perlu bijak dan berilmu pengetahuan dari segi akademik dan agama. Jangan hanya sibuk menjaga kecantikan hingga mengabaikan pelajaran dan pendidikan..


~Wanita Solehah, Patuh Kepada Perintah Allah SWT dan Rasul-Nya, Seorang Anak Yang Berbakti Kepada Ibu Bapa,Isteri Yang Taat Setia Pada Suami, Ibu Yang Mithali~
.
.
.
Saya harap suatu hari nanti saya akan menjadi seperti wanita di dalam gambar nie..
Saya masih perlu banyak berusaha dan berdoa untuk kearah itu..
Masih terlalu banyak lagi kelemahan dan kekurangan diri ini yang perlu diperbaiki...
Hurmm..masih terlalu kerdil diri ini jika nak dibandingkan dengan wanita ini..
Terlalu besar jurang itu..
Masih sempatkah diri ini melakukan anjakan paradigma  itu..???


Nota:- Ini hanyalah pendangan peribadi pemilik blog ini sahaja.Gambar hanyalah hiasan, ianya diperolehi dari Google Image..

2 comments:

kindergartenlibrary said...

semua itu subjektif ~

Sya_Merpati Putih 88 said...

Yup betul tue...pendapat sy smua org punya kecantikan dan ketampanan masing-masing..(^___^)

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...