Translate

Saturday, September 24, 2011

Perempuan Memang Sukar Di Fahami...???


Hai Semua...


     Kenapa hati seorang perempuan itu begitu halus dan lembut walaupun dia kelihatan kasar dan berjiwa kental..? Kenapa perempuan begitu cerewet ...? Kenapa perempuan sangat sensitif sampai perkara remeh temeh pun nak pikir..? Kenapa perempaun suka "Double Meaning"...? Kenapa? Kenapa...? Ok saya akan cuba ulas mengenai hal ini di dalam entry ini.



          Cara berfikir dan percakapan seorang perempuan dan lelaki memang berbeza. Seorang perempuan tak kisah untuk berkongsi rasa hati dan perasaan dengan orang lain, tapi tidak bagi lelaki..Kenapa? saja nak tarik perhatian nak cari publisiti mahupun simpati ke..? Bukan, ini memang lumrah sifat semula jadi perempuan, perempuan suka berkongsi pendapat  atau berbincang mengenai pakwe, tunang atau suami mereka dengan rakan perempuan yang lain, ada juga yang gemar berkongsi rasa sedih di laman social milik mereka..Ianya bukanlah sesuatu yang pelik bila seseorang  perempuan tue  kecewa dan terus update status begini:-

"I Hate my ex, dia tue kaki belit, kaki betina...etc etc.."
"Geram gila bila I dapat tau dia curang..! Rasa puas sangat hati bila dapat bertumbuk dengan perempuan miang tue...Dasar perampas.!!!."
"Kecewa dan sangat sedih dengan sikap dia...I need  a shoulder to cry on...(T___T) "

      Sangat jarang kita lihat dekat laman social atau blog milik lelaki bercerita mengenai hati dan perasaan. Kenapa mereka nie tak peka ke..? Bukan begitu...Mereka tak tulis secara langsung bukan bermakna mereka tak peka atau curang.Tapi memang lumrah lelaki lebih suka berfikir atau bercakap mengenai perkara-perkara yang penting berbanding yang remeh temeh..Lelaki suka berfikir dan bersembang topik-topik mengenai hal-hal yang berkaitan politik, kenegaraan, ekonomi, kenaikan harga barang, isu kat tempat kerja, isu global dan sebagainya...Kerana mereka di lahirkan sebagai pemimpin, maka dengan itu secara semula jadi mereka akan suka ambil tahu hal-hal  seperti ini.


     Bagi seorang perempuan lelaki perlu jadi lebih peka, perlu ingat tarikh birthday, tarikh aniversary, dan macam-macam tarikh-tarikh lagi lah..Kalau tak ingat maka akan dikatakan lelaki ini tidak peka, kurang prihatin atau memang tak sayang kat mereka! Bagi seorang perempuan lelaki perlu selalu cakap atau tunjukkan rasa cinta dan kasih sayang kepada mereka..Tak kira lah lelaki tue sibuk macam mana pun, mereka perlu bagi perhatian kat perempaun yang ada dalam hati mereka..Kalau tak , di katakan mereka memang tak sayang, tak romantik, tak guna dan tak peka. 
               
                  Sebab tuelah, ada jer kes-kes isteri curang.Semuaya sebab apa? Harta semua dah cukup, rumah besar, kereta besar, anak-anak comel, suami handsome + kaya + penyayang...Tapi kenapa mesti ada lagi kes wanita yang pasang "anak ikan" atau gigolo dan sanggup belaku curang...?Jawapannya satu jer, kurang perhatian dan kasih sayang dari suami. Maka akan timbul rasa sunyi, sepi dan bosan...lantas mencari pasangan konon sekadar sebagai peneman bersembang atau menghibur hati yang sunyi tetapi kemudiannya terlanjur hingga melakukan perkara tak senonoh..Jadi di sini duit dan harta bukan lah segala-galanya dalam menentukan kebahagiaan, tapi tak di nafikan duit memang penting untuk kehidupan. Jadi kamu lelaki, kenalah pandai bahagi masa antara kerjaya dan keluarga.Walaupun sesibuk mana kamu dengan kerjaya atau business jangan pula kamu abaikan isteri dan anak-anak. Jangan lupa beri mereka kasih sayang dan perhatian serta yang paling penting pembangunan dari segi pendidikan rohani (keagamaan). 


    Perhatian yang di minta bukan maksud perempuan nie mengada-ngada atau terlebih gedik + terlebih manja..Perhatian tue cukuplah sekadar bertanya khabar, bersembang, luangkan sedikit masa bersama dan bersiar-siar, dan sekali sekala berilah hadiah sebagai penghargaan...Hadiah tak smestinya kena mahal dan berjenama yang penting kena ikhlas dari hati. Walaupun kamu cuma bagi dia sekuntum bunga yang kamu petik kat rumah sendiri itu sudah cukup membuat kan dia tersenyum semula. Jadi adakah susah snagat nak memahami seorang perempuan...? 

          Zaman sekarang nie semuanya dah canggih, jika jarak kamu jauh dan kamu sibuk tu bukanlah alasan untuk kamu langsung tidak menghubunginya. Kamu boleh sms, gunaan medium seperti chat, facebook atau twitter atau lain-lain lagi untuk berkomunikasi. Komunikasi itu sangat penting untuk mengekalkan sesuatu perhubungan.. Dan kamu lelaki perlulah menjadi pendengar yang setia buat gadis yang bertakhta di hati kamu. Iaitu jika dia ada masaalah maka kamu dengarlah lah masaalahnya dan berikanlah dia nasihat atau teguran secara baik. Perempuan sangat suka akan lelaki yang perihatin. Bila dia ada masaalah jadi lah orang yang pertama membantunya, bantulah terdaya yang kamu mampu dan paling penting jangan lupa berikan kata-kata semangat dan nasihat kepada dirinya.


    Apabila seseorang perempuan tue minta putus atau minta cerai, kadangkala bukan bermakna mereka memang nak kan perpisahan. tapi apa yang mereka inginkan ialah perhatian. Kedangkala gadis aan menjadi terlebih emosi apabila menegtahuai leaki yang bertahkta di hatnya bermain kayu tiga dan menipu dia. KAdangkala mereka minta putus sebab saja nak uji kamu, kamu syaang kan dia ke tak, kamu akan pujuk dia ke tak kalau dia cakap nak putus..Err...Tapi kenapa mesti nak doble meaning sampai macam tue..? sebab [erempuan memang suka ber double menaning..Suka sorokkan apa yang ingin disapaikan, kiranya ada maksud yang tersirat di sebalik yang tersurat...Jadi apa yang penting ialah kamu, kena jadi lebih peka dan perihatin bila berdepan dengan perempuan.


Entry ini, hanyalah pandangan picisan dari penulis blog ini.Credit gambar :-google image

8 comments:

Namee Roslan said...

perempuan dan laki saling melengkapi. so tak salah kalau saling cuba memahami. tapi apa yg terjadi, semua saling menyalahkan masing2.

sekamar rindu said...

salam..

memang betul..komen Namee tu saling lengkap melengkapi antra satu sama lain...

Hizami Li said...

ye. saye memang sangat malu untuk kongsi perasaan. haha.

Hello Hello said...

wachaaaaaaaaaaaaa

AnakPakZohar said...

thats make girl more special n diffrent from others.. ^^

Unknown said...

SETUJU ! huhuh. but mostly laki tak alert dengan bende yang remeh temeh . ape yang kita perlu buat , give and take . and try to discuss y we are togeteher ;) awesome entry. like like like . hihik

Hana Soffelia said...

Agree that. Isu sukar difahami ni timbul apabila kita cuba menyalahkan pasangan.

Sya_Merpati Putih 88 said...

Namee Roslan:- yup tau takpe,bila dah masing2 pertahan kn ego & nk menang maka timbulah perselisihan pendapat...

sekamar rindu:- yuup, lelak & perempuan mmg lengkap melengkapi, ada pro n contra itulah yg melengkapkn diri masing2..(^__^)

Hizami Rahim:- kiranya awk seorg yg pemalu lah ye...? ehehe..(^__*)

bloghok:- Eh..?
Dush! Dush! Dush! =p

yad'z :- Girl mmg special..=)

Amoi MiyaSya :- yup, btul tue kena discuss dari hati ke hati n buang ego jauh2..thanks, sbb sudi singgah..(^___^)
entry biase2 jer nie..

Hana Soffelia:- yup, sepatutnya perlu memahami hati dan naluri pasangan kt, buan hanya tahu menghukum dan menyalahknnya sahaja..

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...