Translate

Friday, September 30, 2011

Puisi:- Peliharalah Hati Kita



Didiklah hati kita agar bersyukur dengan segala apa nikmat kurnia dari Nya
Didiklah hati kita agar bersabar dalam menghadapi segala dugaan dalam hidup ini...
Didiklah hati kita agar terus tabah dan kuat menghadapi hari-hari yang mendatang..
Jagalah hati kita dari perasaan dengki dan iri hati..
Jagalah hati kita dari mahu mengumpat dan mengeji..
Jagalah hati kita dari terus-terusan memandang serong keatas orang lain..
Jagalah hati kita dari bisikan-bisikan iblis yang tak pernah berhenti..
Jagalah hati kita dari hawa nafsu yang membelenggu diri..
Pelihara lah hati kita agar sentiasa mengingati mati..
Agar kita tak leka dan tersasar dari landasan hidup yang hakiki...
Peliharalah hati kita supaya sentiasa mencintai Allah melebihi cinta kepada dunia yang sementaara ini..
Kerana kita pasti meninggalkan dunia ini, dan akhirat jualah tempat yang abadi..
Asuhlah hati kita agar lebih mencintai Allah berbanding manusia yang di sayangi di dalam hati..
Kerana manusia itu boleh pergi, meninggalkan kita dengan kelukaan yang tak bertepi..
Ajaklah hati kita agar sentiasa merenungi semula segala kekhilafan diri..
Agar kita dapat memperbaiki diri menjadi insan yang lebih baik selepas ni...
Ajaklah hati kita supaya sentiasa bermuhasabah diri,
Suapaya kita tak terus hanyut dalam ke asyikan dunia dan tidak terus tenggelam jatuh ke lembah yang hina.. 
Jika kita menjaga hati kita ini sebaik mungkin, maka kita juga menjaga hati-hati insan lain di sekeliling kita..
Jika kita  berjaya memelihara hati kita itu bermakna kita menjaga Agama kita..


~Puisi ini adalah hasil nukilan penulis blog ini (http://merpatiputih88.blogspot.com). Sebarang bentuk penerbitan semula adalah di larang. Hak cipta terpelihara..

Ps:- Aku adalah seorang insan yang lemah dan aku akui aku bukanlah seorang yang "sempurna".Tapi aku berjanji untuk berubah menjadi lebih baik dan belajar untuk menjadi "sempurna". Aku akui aku juga banyak membuat kesilapan selama 23 tahun aku hidup di dunia ini. Lantas itu izinkan aku memohon jutaan ampun dan maaf  kepada kamu semua jika ada terguris hati / perasaan / tersilap tingkah atau kelakuan aku..Maafkan aku..Andai esok aku pergi, andai esok aku sudah tiada lagi..Aku mohon kamu memaafkan aku...Dan bagi aku kamu semua adalah sahabat baut aku selamanya...

Terfikir nak tulis begini selepas kejadian beberapa hari lepas:- Driving.. ia benar-benar membuatkan aku terfikir, apa akan berlaku pada diri ini jika aku meninggal pada usia muda ini? Adakah aku sudah cukup bersedia? Adakah amalanku sudah cukup untuk aku menuju kesana..?

~Maaf sebab menggunkan kata ganti "aku" berbanding "saya" yang sering kali di gunapakai dalam penulisan picisan ku di laman blog ini.~

9 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

sedapp la kata2 ttg hati neh...

baca ayat pertama pun dah terpikat..ehheh

Saiazuan said...

aku tersenyum membaca entry ni :)

it is beautiful words..

aniki said...

sedih.....

~AmyLiana86~ said...

pandainyer dia berpuisi...hehehe

sobri yaacob said...

penggunaan awat yg sngat mnarik..
wlaupun x brapa pfam sgt puisi..
tpi suka bca.. :)

Namee Roslan said...

:) thank u for this.

semuanya berbalik pada diri kita sebenarnya.

sekamar rindu said...

hati saya sering disakiti....

:)

SoLy SoLicious said...

terpulang pd kite bgaimana kite nk corakkan hati kite :)

Terbang Bersamaku said...

ILA HonEyBuNNy :- sdap..? tapi tak oleh dimakan...hehehe...=P

terima kasih sudi membacanye..(^__^)

Saiazuan:- senyum2 selalu..

thanks..(^__^)


aniki :- Sedih..? jgn sedih2..ceria2 selalu..(^__^)

~AmyLiana86~ :- hehehe..biase jer..masih byk perlu di perbaiki..terima kasih..(^___^)

sobri yaacob :- trima kasih..takpe fahamkn sikit2 dulu..=)

Namee Roslan :- yup, your welcome..
(^__^)
betul tue..sangat setuju..


sekamar rindu :- sabar ye..semoga terus tabah..(^___^)


SoLy SoLicious:- yup, betul tue..yg penting kt kena jaga hati kita...

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...