Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh (اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ)
Salam Sejahtera
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
"Aku Menulis Bukan Kerana Nama, Aku Menulis Bukan Kerana Mahu Popular, Aku Menulis Bukan Kerana Mahu Mengejar Pangkat Dan Harta...~
♥Merpatiputih88♥

Wednesday, November 16, 2011

Ciri-Ciri Perempuan Yang Lelaki Tertarik

Hai semua...

Dalam entry lepas saya ada buat list ciri-ciri lelaki yang perempuan suka..Jadi kali ini saya mahu listkan senarai ciri-ciri perempuan yang akan menarik...Apa yang ada dalam senarai ini adalah apa yang pernah saya dengar dari kaum lelaki sendiri.Mari kita semak sama-sama:-



Cantik + Comel
~Kalau terlihat awek cantik + comel melintas depan mata, pasti akan tertoleh dna tak berkedip mata melihatnya.Lumrah manusia memang suka pada kecantikan.Cantik tue subjektif. Bergantung pada penilaian setiap lelaki itu sendiri. Macam-macam ciri-ciri ada dalam kelasifikasi cantik nie, ada yang kata cantik haruslah putih gebu dan ada pula kata hitam manis itu cantik..Ada yang kata perlu ada mata yang cantik, bibir yang cantik, pipi licin, muka flawless / tak ada sebijik pun jerawat..muka manis, ada lesung pipit etc..Ada yang suka perempuan bertudung ada pula yang sebaliknya..Ada yang suka perempaun berambut pendek, katanya nampak comel..Ramai juga yang suka perempaun berambut panjang, katanya nampak ayu..Jadi definisi cantik itu luas,bergantung pada orang  yang menilai..




Seksi + Pandai Bergaya
~Harus bijak dan tahu juga bergaya dan berfesyen..Seksi itu pun subjektif. Tak semestinya pada aspek tubuh badan saja boleh namapak seksi. Ada yang kata  suara perempuan pun boleh jadi seksi. Cara tingkah laku yang manja pun boleh jadi seksi juga.Ada yang kata tak suka perempuan seksi-seksi, tapi hakikatnya masih memandang juga tanpa berkelip jika terlihat gadis seksi!




Independent 
~Bagus juga kalau dapat pasangan yang macam nie, takdelah 24 jam dok tau nak kikis duit jer..Pandai cari duit sendiri, pandai uruskan hidup sendiri..Ada rumah dan  kereta  serta ada kerjaya...Katanya perempaun yang tahu hidup berdikari nie lagi tahu susah senang hidup, dan lebih tahu erti hidup..Maka dia takkan menyusahkan pasangannya.


Berpendidikan dan Bijak
~Pendidikan sangat penting untuk kehidupan, lebih-lebih lagi wanita umumnya sebagai pendidik kepada anak-anak sebab lumrah ibu lebih dekat dengan anak mereka..Bijak membuat keputusan sendiri, bijak menganalsa dan berikir baik buruk sesuatu perakara dalam hidup..Hidup berpaksi pada pendirian tak pula cepat melatah dan tak pula cepat beralih arah..


Beragama.
~Ini biasanya ciri-ciri yang akan menjadi paling utama jika dia mahu menjadikan gadis sebagi isteri..Kata lelaki, walaupun mereka nakal macam mana pun, pasti mahu isteri yang baik dan berakhlak baik walaupun hakikatnya akhlak nya sendiri tunggang langgang..


Penyayang , Perihatin dan Penyabar
~Sayang pada kanak-kanak terutamanya bayi. Ada ciri-ciri keibuan yang tinggi. Boleh jaga budak-budak dan boleh uruskan diorang dnegan baik. Sentiasa ambil berat,kalau tak sihat ke ape mesti sentiasa bagi nasihat suruh makan ubat suruh jumpa Doktor suruh berhenti merokok etc..Kalau kena marah-marah ke ape, almaklumlah jika dia seorang yang panas baran, kadang  kala marahnya melampau. Maka perlukan seorang gadis yang sabar dan terus sabar dan boleh bertahan dengan segala perangai-perangainya.




Pandai Memasak, Pandai Menjahit..
~Kalau nak makan ape cakap jer..Macam kat restaurant gitue..Semuanya dia boleh masak..Kiranya berbaloi lah kumpul duit bayar hantran ribu-ribu tue..Masak pun sedap, kalau makan mesti dah tak nak makan kat kedai lagi dah..Kalau hari raya, tak payah upah baju kat kedai sebab wife sendiri pandai jahit..Wah.. sangat jimat...




Lemah Lembut dan Feminin
~Sopan,berbudi bahasa, ayu dan penuh ciri-ciri kewanitaan..Tahu menjaga tata tertib dan adat budaya, bijak menjaga tingkah laku dan tutur kata walau dimana jua dia berada dan walau di dalam situasi apa sekalipun...






Manja...
~Tak semestinya kena gedik..Cukuplah ada sikit-sikit sifat manaj, kalau terlebih sangat pun tak bagus jugak..huhuhu..






Hormat dan Tahu Menjaga Hati Pasangannya
~Lelaki memang pantang di cabar. Lebih-lebih jika perempuan yang tak reti nak dengar cakap. Jadi lelaki lebih suka jika pasangannya ikut cakap mereka dan menghormati mereka sebagai ketua.Perempuan juga harus lebih peka terhadap perasaan lelaki, kena bijak ambil hati..Pujuk jika mereka merajuk..Sejukkan hati jika meraka marah..Beri teguran atau nasihat dengan baik dan sopan jika mereka ada buat apa-apa kesalahan.




Hormat Keluarganya..
~Menghormati kedua ibu bapanya dan bijak menagmbil hati kedua-duanya...Boleh pula menyesuaikan diri dalam kelaurganya..Jangan sesekali berkata yang buruk-buruk mengenai ibunya atau keluraganya di hadapnyan, kerana lelaki memang tak suka dan pantang jika ada orang cuba memburukkan ibunya..




Jujur dan Setia
~Wanta itu perlu bersikap jujur kepadanay , mereka ta suka ditipu..Mereka kaum lelaki sangat pantang jika pasangannya berlaku curang.Mereka mahukan pasangan yang setia menemani dikala susah atau senang.Walaupun dia seorang playboy, pasti dia mahu pasangannya setia pada dia seorang sahaja!




Pendengar Yang Baik dan Pemberi Nasihat Yang Baik
~Jika ada tersilap pasti dia tegur dengan behemah, tak pula mengaibkan dan menajtuhkan air muka pasangannya. Jika sedang dilanda masaalah dialah yang beri sejuta kata-kata semangat.Bukan setakat menjadi kekasih hati tapi dia jua lah sahabat sejati dan sahabat terbaik...




Ps:- Sebarang kesilapan atau kekurangan pada entry ini harap di maafkan kerana ia hanyalah cetusan rasa  penulis blog ini Kredit gambar kepada google image.


Sambungan entry ini:

Cinta Tidak Sempurna

12 comments:

Namee Roslan said...

eh, sexy dan pandai bergaya..nak menempah apa tu ?? :P tp yela.zaman skang mostly macam tu :) nk yg lincah lah mostly.

fathiahRAIHANA said...

kalo tak cantik dan comel ada yg len pom takpa kan , hihi

ILA HonEyBuNNy said...

ila teringin nak jadi wanita y solehah dan taat setia kepada bakal imamku..


insyaAllah....nak cuba berubah menjadi wanita idaman lelaki soleh...main..;)

satu lagi...hati budi dalam percakapan...;)

ctk said...

sapa yang xnak awek cmtu..hihihi

Ros said...

Salam,Alhamdulillah la... kalau ada perempuan yang sempurna macam ni semuanya....

Saiazuan said...

currently need a bff.. tgh trauma dgn cinta..

sobri yaacob said...

wah snarai lengkap..
plaing suke prempuan pandai berdikari dan memasak .. he..he,,

Terbang Bersamaku said...

Namee Roslan:-mostly lelaki mmg suka dua2 ciri nie..wlpn ad yg kate tak suka, tp jika mereka ade isteri mereka pun suka jika isteri mereka bergaya tapi hanya untuk tatapan mereka(suami)..

fathiahRAIHANA :- cantik itu subjektif...sy pun bukanlah terkategori dlm individu yg cantik..

ctk:- untung kalau dpt gf yg ade ciri2 begini..


ILA HonEyBuNNy :-Sy doakn smoga ila mendpt jodoh yg baik..InsyaAllah...


Ros:- tak ade manusia ygterlahir, sempurna 100%..bersyukur dgn pasangan yg dah di tetapkn jodnya buat kt, itulah yg terbaik...

Saiazuan :- jgnlah samapi mcm gtue skali..sy doakn zuan akn bertemu jodoh yg baik satu hari nanti...

sobri yaacob :- yup, kalau dpt yg pndai memaak mmg untunglah kn...

Elvy Nellysha said...

huhu . . tak de la sampai lawa mana pun nelly ni . cm takde dlm kategori ! hahaha

mona said...

masing masing ada cara masing masing nak pilih pasangan idaman hati ni kan. yg penting memberi ketenangan kepada pasangan masing masing kan ^__^

bab hormati keluarganya terutamanya ibunya tu, pd akak senang je, kite treat mak mertua kita sebagaimana kita nak husband kite treat mak kite. mesti kite sedih gile kan kalo dia tak hormat mak kite? jd layanlah mak dia sebaiknya dan semoga mak kita pun dilayan sebaiknya ^__^

morata lai said...

wow... nak kena belajar ni..

Diana Mokhtar said...

Yang penting ikhlas dalam setiap perbuatan.

Special Notes For My Dear Darling

~"YOUR LOVE IS LIKE AN OCEAN THAT’S FLOWS INTO MY SOUL,YOUR VOICE IS SWEET LIKE MUSIC THAT CALMS MY LONELY WORLD,YOUR HANDS IS MY PROTECTION FROM HURT DEEP DOWN INSIDE,I CAN’T DO MUCH WITHOUT YOU I CAN'T GO ON ALONE"~merpatiputih88.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...