Translate

Monday, August 29, 2011

Persiapan Raya...

~Gambar ehsan dari google~


      Hai semua...selamat petang..macam mana persiapan raya...? dah beres semua..? dah berapa percent siap ...? Wah..adik-adk mestilah seronok nak beraya, maklumlah dapat duit raya...=)
        
        Ok, sekarang saya nak cerita secara ringakas persiapan raya saya tahun nie...(^___^) 
Kita mulakan dengan ketupat:-



      Kat rumah saya nie tiap-tiap tahun kalau Hari Raya Aidilfitri mesti nak masak ketupat dan kadang-kadang ada ketupat + lepat..kalau ada balance daun kelapa confirm lah buat lepat...Saya memang tak padai nak anyam ketupat..kat rumah nie yang reti anyam ketupat cuma mak sorang jer...huhuhu..tiap-tiap tahun dah belajar tapi still fail..huhuhu..Saya cuma reti isi ketupat dan masak lauk-lauk untuk makan ketupat jer..huhuhu sedih..Tangan tak kreatif lah katakan..Nie gambar ketupat yang dah siap di anyam malam semalam, dan pagi tadi kami (saya+mak) isi ketupat dan  kemudian sesi merebus ketupat...


      Nie lah hasilanya, ketupat yang dah siap di rebus sebentar tadi..Tapi belum boleh makan lagi, esok baru boleh..hehehe..Ketupat yang dah siap di masak tadi adalah  dalam 100 biji...Banyak tak..? Apa beza ketupat dengan lepat..? Bagi yang tak tahu, ketupat nie isi dalam nya ialah beras / nasi dan manakala lepat pulak isi dalamnya ialah beras pulut /pulut..Saya lebih suka ketupat berbanding lepat, sebab alahan dengan pulut-pulut..boleh makan pulut tapi tak boleh banyak,kalau nak makan pulut  pun mesti kena makan nasi / roti dulu ...kalau  tak emmang sakit perut lah jawabnya..huhuhu..

Lauk-pauk Raya:-

        Nie satu-satunya lauk yang dah siap di masak tadi, iaitu serunding udang kering..Serunding nie boleh tahan lama tau..Lauk-lauk lain macam rendang daging (5kg daging) akan di masak malam nanti (lepas pukul 9 malam)..Lepas tue (tengah malam raya) baru masak sambal kacang pulak..Pagi raya baru masak lauk yang seterusnya iaitu kuah lodeh...Lauk-lauk lain tue belum boleh di upload kat blog lagi, sebab belum siap di masak..huhuhu..Tapi bahan-bahan untuk masak lauk-lauk nie semua dah di siapkan beberapa jam tadi..Lepas tue terus kemas-kemas rumah dan pasang langsir raya...

Kuih Raya:-

                  Nielah kuih raya saya tahun nie..tak banyak pun, cuma ada 7 macam jer...hehehehe.. Siap buat semua jenis kuih raya nie pada 25.8.2011..Modal untuk buat semua jenis kuih nie adalah dalam anggaran RM250.00..Setiap satu jenis tue dapat dalam lebih kurang 200++ hingga 500++ keping kuih..Kuih buat sendiri nie lebih jimat dan kita lebih berpuas hati dari segi kualiti, rasa dan takdelah nak curiga tentang tahap kualitinya (macam kes kuih raya ade ulat tue..)...Kalau beli macam nie punya banyak mesti kena keluar bajet lebih dari nie kan..So lebih baik buat sendiri, jimat..nak beri kat nenek dan sedara mara pun takde hal..=)
Dekat balang kuih tue siap mak saya dah letak nama kuih, dan mana-mana kuih yang untuk bagi nenek dan sedara mara balang kuih tue siap dah di slotep..(kes tak nak bagi saya makan kuih curik2 masa waktu berbuka..hehe...). Dulu masa kecik pernah pecah kan balang kuih raya mak, ehehe..masa tue suka sangat makan kuih mazola sampai pecah bederai balang kuih tue...dulu kecik-keci janji nak belikan baru bila dah besar, sekarang dah belikan baru, tapi tak sama dengan yang dah pecah tue..Jenis-jenis kuih tahun nie adalah:-

-Biskut Kacang Mazola
-Biskut Suji Badam
-Biskut Walnut Nescafe
-Bisut Kismis
-Biskut Kelapa Coco
-Biskut Coco Crunch
-Cornflakes Chocolate

 Jenis-jenis kuih yang di beli pulak adalah sepert kerepek-kerepek, dodol dan kuih batang buruk (nie kuih fav mase kecik2...)


Baju Raya:-

      Baju raya untuk saya cuma 4 pasang jer..ehehee..semua beli sendiri tau..! Iaitu sepasang jubah, dua pasang baju kurung pahang, dan sepasang baju kebaya..Tahun nie first time nak try pakai jubah, colour hijau lak tue..hehe..Tahun nie jugak first time saya pakai baju kurung Pahang dan bukan baju kurung Johor seperti sedia kala..Nak bertukar angin mungkin, hari-hari pergi kerja dah pakai baju kurung Johor kan..Tapi saya fikir esok saya nak pakai baju kurung Pahang colour merah..Sebab, malam tadi Machester United dah menang 8-2 masa membelasah Arsenal..hahahaha..GloryGlory Man U..!! (^___^)
     
       Tahun nie jugak saya belikan emak dan ayah baju raya, dah dari kecik mak dengan ayah belikan  baju raya, bila dah kerja kenalah belikan untuk mereka pulak..Iaitu sepasang baju melayu untuk ayah dan 3  pasang baju kurung untuk emak..

Duit Raya:- 

 Sama macam tahun lepas, saya dah tak dapat duit raya lagi..huhuhu..dan sama jugak macam tahun lepas kena lah spend duit untuk bagi bebudak yang datang rumah dan duit raya untuk mak ayah saya ..


~Nielah gaya hidup orang yang dah kerja, semua kena keluar budget..jadik kenalah jimat cermat..Sekarang dah besar dah tak dapat duit raya lagi, tapi kalau ada yang nak bagi kecik tapak tangan stadium olimpik saya tadah kan..ehehehe..(^____^)~

~Sebagai anak perempuan sulung dan juga merupakan anak tunggal dalam family kecil saya nie..Saya bertanggungjawab untuk buat persiapan raya dan uruskan pasal hal-hal yang berkaitan..Ha.. sape kata anak tunggal  jenis tak boleh harap + manje terlebih..? Anak tunggal nie lagi lah tanggungjawab besar tau..~

9 comments:

SoLy SoLicious said...

selamat hari raya..maaf zahir batin ya :)

Namee Roslan said...

selamat hari raya. wow meriahnya persiapan. ehhe, saya takde ketupat. boleh minta sikit? hehe

ZAIDAHTUL AKMAL said...

Wah....Sangat lengkap lah persiapan raye ne...huhu... SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI.....

WAHIDA ALIAS said...

meriahnye die!!

dtg blog ni 1st rye..SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN! =)

Nizam Ijam said...

selamat hari raya :D

ILA HonEyBuNNy said...

banyaknya kueh raya....

ila datang nak makan kueh raya neh..ehhehe

Unknown said...

gud2..tp kan ayah dpt 1 mak dpt 3..cam x adil sket kan..hehe

Pak Pis said...

Raya yang ke-5 sudeh uhuhuh

Sya_Merpati Putih 88 said...

SoLy SoLicious :- selamt hari raya, mmaf zahir batin..=)

Namee Roslan:- selamat hari raya, mmaf zahir batin namee..hehe..baise jer nie, takde lah meriah sangat..

ZYASH :- ehehe..kalau tak lengkap tak bolehlah nak beraya..ye tak..selamat hari raya..

WAHIDA ALIAS :- ehehe..baise jer nie..awk punya sambutan lagi meriah kot..ehehe..selamat hari raya, maaf zahir batin...=)

Nizam Ijam :-
selamat hari raya, maaf zahir batin, smoga ceria2 selalu...=)

ILA HonEyBuNNy :- hehe..tak banyak sangat tue..boleh jer kalau nak mkn jemput dtg umah ye, kat jaybee..=)

tOyO:- selamat hari raya..aar lah, hehehe..alah org lelaki tak yah baju raya banyak2 pun takpe..:p

Pak Pis :- selamat hari raya pak pis..(^___^)
sy buat entry nie sblum raya, pak pis yg dtg lambat kat blog sy..ehehe..=)

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...