Translate

Tuesday, August 31, 2010

ErTi sEbUaH keMERDEKAan bAgi aNAk PASCA MERDEKA


Hari ini merupakan hari kemerdekaan yang ke 53 bagi negara kita Malaysia..Seperti yang kita ketahuai Malaysia telah menyambut hari kemerdekaan yang pertama(bebas dari cengkaman penjajah) pada 31.Ogos.1957.
Tapi sejauh manakah generasi muda hari ini yang lahir selepas Malaysia mencapai kemerdekaan benar-benar tahu dan menghayati erti sebuah kemerdekaan?? Nak tahu? Mari kita dengar 
(opss.. baca apa yang orag muda mudi nie paham pasal merdeka)

Apakah Erti Kemerdekaan Kepada Negara Kita &  Makna Di sebalik  Sambutan Hari Merdekabagi pendapat anda ?

Individu A: Ala soalan simple pun mau tanye lagi ker?? Merdeka negara bebas dari di jajah lah..Kita bebas nak buat ape jer..Hari Merdeka? hari cuti..best boleh lepak-lepak..

Individu B: Merdeka kita bebas bagi pendapat & buat apa yang kita suka tanpa rasa takut pada sesiapa..Hari Merdeka pulak leh keluar jalan-jalan ngan member-member, sambil-sambil usha-usha awek-awek cun..mana tau ada yang sankut leh jadi one night stand aku lah..! hahahahahaha...

Individu C: Merdeka, Negara Bebas dari penjajah..takde bom, takde kereta kebal..aman & tenteram..Hari Merdeka..Masa nie lah ada banyak konsert free..mane tahu aku plak terpilih utk wat perfomance nnt..ehehehehe..

Individu D:-Merdeka, bebas segala-galanya..Masa nielah leh party beb..I kan muda lagi..Muda cuma sekali beb..come on lah jangan lah jadi kapung sangat..sekali sekala nak enjoy tak kan tak boleh kowt? Masa nie Lah I boleh dapat Bf-Bf Ensem kat Club tue nanti..

Individu E: Merdeka..? entahlah..bukak lah buku sejarah..kenapa nak tanye aku pulak..hahahaha..
Hari merdeka? hari cuti lah, Boleh tengaok wayang dengan member2 takpun ngan couple lah..

Individu F: Merdeka.. bebas dari penjajah..Hari merdeka boleh keluar Dating dengan awek..

Individu G: Merdeka..Bererti bebas..Hari Merdeka, Masa nielah bleh bawa family I pegi tengok sambutan hari merdeka & Bawa diorang jalan-jalan..Sebab hari-hari lain I busy..

Individu H: Merdeka..ermm kita bebas nak buat ape, tanpa takut kena tembak ke apa..Hari Merdeka..Masa nie mesti banyak Sale punya..Shopping lah ape lagi..I memang Shoppaholic!

Adakah ini jawapan yang sebenarnya??
Rasa-rasanya kalau lah orang dulu-dulu yang bertungkus lumus berusaha memerdekakan negara kita nie dengar luahahan golongan muda nie..ape yang mereka akan rasa ya..Mestilah SEDIH DAN KECEWA..
Hari nie jugak lah banyak yang kena tangkap khalwat, clubbing,party, mabuk sana-sini, 9 bulan kemudian banyak pulak lah kes buang bayi (anak-anak hasil malam merdeka)...
PS:- Cuba korang renung-renugkan dan fikir sebantar ya..

No comments:

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...