Translate

Wednesday, October 27, 2010

ohh..My True love / My Future Husband Where Are U???

 saya terpikir nk wat tajuk  macam nie coz sy bru jep  jawab quiz kat facebook saya..name quiz tue..why were you born..saje jep nak jawab quiz nie...bosan punye pasal..jawab punye jawab soalan dia pastue dpt lak result dia cam gnie:-


Why were you born?
....... got You were born to have a family..
You are sensible and family-oriented. You think about the future and you value what's truly important in life. You are loving and loyal.
ish ish ish..macam tak percaya jek bila bace nie.. nak tahu nape? coz status sekarang nie single aka solo molo gtue..entah macam mane entah muke buku nie leh bagi jawapan cam gtu lak..nie mesti ade silap mase dia calculate markah saya tue kan..tapi saya  jawap semua soalan yang di beri dengan jujur dan saya baca dnegan teliti..entahlah..tapi kan bile baca-baca balik jawapan quiz nie wat saya senyum sendiri..hah mula lar nak *buat awan kan..(*buat awan=berangan)..hehehehe..(^_*)

    ok..saya akui semua orang akan berkahwin dan punya keluarga sendiri satu hari nanti..termasuklah saya nie..tapi menda nie saya pasti bukanlah berlaku dalam masa yang terdekat nie..coz saya belum stabil lagi..
yep lah dari segi ekonomi dan ilmu pengetahuan..buat masa sekarang nie biar ar saya focus pada kerjaya...saya nak kumpul duit dulu..kalau boleh nak beli kereta dan rumah dulu sebelum berkahwin..serta yang paling penting nak balas jasa mak ayah..nak kumpul duit untuk support kos perubatan mak..pada pendapat saya kalau nak kahwin ke ape kene ar da ade saving yg cukup so x perlulah nak minta duit parents @ nak buat loan bank ke ape bile nak buat majlis nanti..bunyi macam materialistik..tapi tue lah hakikat kehidupan..duit diperlukan selagi kita bernafas even bila kita nak dikebumikan pun kita perlu kan duit untuk upah orang gali kubur, mandi jenazah dan buat tahlil..tapi ingat, duit bukanlah segala-galanya..jangan pula kerana duit kita sanggup buat benda/ kerja yang tak halal..nanti hidup tak berkat..biar kita susah, biar kerja kita nampak macam hina di mata manusia..tapi yang penting kita tak nampak hina di mata Allah..yang paling penting kerja kita halal..

    Pada pendapat saya, kalau nak buat majlis ke ape nanti tak perlulah besar-besaran sangat..coz semua tue tak menjamin yang rumahtangga saya nanti akan kekal dan bahagia..biarlah bersederhana sahaja..yang penting kekal..so, tak de lah berlakunye pembaziran ke ape..ye lah cuba anda fikir bila kita dah habiskan banyak duit untuk majlis kahwin sampai sanggup buat loan bank/ family / ah long..nanti kita juga yg susah nak kne bayar balik pinjaman tue satu hal..lagi satu hal kalaulah perkahwinan kita kekal..buatnye bercerai berai takpun umur tak panjang, sape yang nak tanggung hutang tue kan..? betul tak..??

Adakah saya pecaya pada perkataan cinta sejati?
jawapan saya:-ya mungkin..saya akan jumpa cinta sejati saya satu hari nanti..tapi...buat masa nie saya sendiri tak tahu bila dan dimanakah akan saya bertemunya dan siapakah gerangan jejaka tersebut...

Ada sesetengah madah pujangga berbunyi begini:-
"cinta yang di cari atau dekejar akan hilang, cinta yang di nanti tak akan datang"
=entah saya pun pening nak tafsir, nak cari atau nak tunggu..???

Peribahasa melayu silam pula berbunyi macam nie:
"Jangan perigi mencari timba"

Adapun Peribahasa Melayu moden berbunyi begini pula:-
"Biar perigi mencari timba asalkan perigi tue tak jadi perigi buta sudah lah"

=perigi ialah perempuan dan timba pula dikiaskan sebagai lelaki..
=jadi pada zaman moden nie peribahasa yang mane yang nak saya ikut..???
saya pun pening, kalau ikut peribahasa moden ada pula nanti suara-suara sumbang berkata:-
"nampak macam desperate je..", "dah tak laku sangat ke", "gedik", "terkedek-kedek / terhegeh-hegeh nak kat aku"
Tapi kalau saya ikut peribahasa melayu lama takut pula ada yang kata begini:-
"innocent betul","skema sangat", "kuno betullah, perempuan sekrang kadang2 kene move on dulu sebab lelaki sekrang kadang2 pemalu ckit.."

Saya nie jenis pemalu dan tak suka nak luah kan perasaan pada lelaki..tak kira ar perasaan sayang, cinta, cemburu  atau marah sekalipun..saya nie jenis orang yang suka pendam je..tapi bukan lah pendendam tau..
Buat masa sekarang nie saya selesa dengan status saya yang single nie..tapi itu tak bermaksud yang saya akan menolak terus cinta dari diari hidup saya dan menutup terus pintu hati saya untuk bercinta lagi..saya bersedia untuk bercinta sekiranya pintu hati saya dah terbuka dan dia benar-benar berjaya membukanya..
Kalau di takdirkan juga saya bernikah pada usia muda itu tak bermaksud saya dah gatal..tapi jodoh dah sampai..so saya akan terima dengan hati terbuka..tapi jika jodoh saya lambat ckit..tue tak bermaksud saya tak laku..kita hanya merancang tapi tuhan yang tentukan jodoh kita dangan siapa..mungkin belum sampai jodoh lagi..chewah jawapan punye lah klise kan..huhuhuhu..('',)

      Walau siapapun dia saya akan terima jejaka tersebut sekiranya dia dah ditakdirkan dan ternyata dia adalah jodoh saya yang telah lama tercatat di loh mahfuz... Saya akan terima dia seadanya dan dia perlulah menjadi identiti diri dia sendiri sebab saya tak suka ditipu dan tertipu dengan kepura-puraan..Saya akan terima segala kelemahan atau kekurangan diri dia dan segalanya mengenai dirinya di masa silam(sebelum berjumpa dengan saya) dengan hati dan minda yang terbuka..tapi dia perlulah jujur dengan saya...pada pendapat saya tiada manusia biasa yang sempura di muka bumi ini dan tiada manusia biasa yang tak pernah buat kesilapan...saya juga bukanlah manusia yang "perfect", sebab saya hanyalah manusia biasa, saya bukanlah perempuan melayu terakhir atau perempuan melayu terawal, sebab saya di besarkan di zaman moden lagi serba canggih ini..tapi yang  paling penting saya tahu menjaga diri saya dan menjaga batas-batas tatasusila saya..saya hanyalah gadis melayu biasa yang tak tahu apa akan berlaku pada masa hadapan..saya juga tak boleh menjanjikan dia kebahagiaan kerana saya tak tahu apa yang bakal berlaku pada masa akan datang..cuma saya hnaya akan terus berusaha dan berdoa untuk mendapatkan kebahagiaan itu..
Dalam hal seperti ini, saya berpegang pada prinsip cinta saya berdasarkan lagu backstreet boys yang berbunyi " I don't care who you are, where you're from, don't care what you did as long as you love me"

Saya cuma berharap dia yang bakal berjodoh dengan saya itu nanti akan memahami saya,menerima diri saya seadaanya, menerima baik/buruk, kelemahan/kelebihan/kekurangan diri ini, menegur saya dengan berkhemah sekiranya saya membuat silap, memberi kritikan membina dan bukan kritikan yang menjatuhkan semangat dan air muka saya, melindungi diri saya, menyayangi saya, memberi perhatian kepada saya, membimbing dan mendidik saya, dan yang paling penting dia perlulah berilmu dan beriman serta bertnggungjawab keatas saya dan keluarga serta mempunyai sumber rezeki yang halal lagi berkat..

Nie lagu untuk my true love / my future husband:
Ps:-saya pun tak tahu bila say nak menamatkan zaman bujang aka single saya nie..saje je post entry nie..tetiba dapat ilham..ehehehehehe..ikhlas dari dak kecik yang suke buat awan...

2 comments:

azian azman said...

heh!dun wory beb..everything da tertulis di sane..
sumenye sudah tersurat..cume kite jek slalu peningkan perihal sebegini..
sumtimes single is better than double apetah lagi triple..haha..

btw. kem slm kat ur mom..eventhough kenal kejap jek tapi die sgt baik..
my bro ade cite psl ur mom sakit..
kite doakan same2 ye supaya die cepat sembuh..

Sya_Merpati Putih 88 said...

hai azian, yup stuju sangat2..sometimes single is better than two, but sometimes two is better than one..huhuhu..

yup mak kak iera pun krm slm smula kat azian..mk ckp azian baik bdknye b'budi bahasa n tak sombong walaupun cantik..nnti blik bcuti dtg ar umah..mk kak iera ingin nk jumpe..

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...