Translate

Friday, January 13, 2012

Puisi:- ilham...



Ilham....
Kamu sangat bernilai.....
Tanpa mu pasti tiada lembaran kertas-kertas coretan ilmu...
Ilham...
Tanpa ada nya kamu, pasti tiada hasil nukilan ciptaan baru...
Pasti juga tiada alatan gadjet terkini...
Pasti tiada juga pelbagai penghasilan kecantikan seni  fesyen terkini..
Pasti tiada juga ciptaan bangunan yang begitu berseni...
Pasti tiada juga hasila karya sastera yang cukup puitis lagi punya nilai seni....
Ilham itu datangnya dari kurniaan Illahi..
Maka gunakanlah ia untuk tujuan bermanfaat untuk generasi kamu nanti...
Agar boleh lah ilham kamu itu di kongsi sekalian alam...
Bukankah elok berkongsi jika kamu ilmu yang ada itu...
Kamu tidak akan pernah rugi...
Malah mendapat manfaatnya lagi...
Tapi janganlah ilham yang ada itu di salah gunakan nanti...
Jangan gunakan ilham itu untuk tujuan saling memusuhi...
Jangan gunakan ilham itu untuk saling membenci...
Jangan gunakan ilahm itu untuk saling berdengki dan saling mengkhianati..
Gunakanlah ilham itu untuk kesejahteraan penduduk di bumi...
Gunakan ia untuk  keamanan, kemajuan, ketenteraman dan kesejahteraan hidup...
Gunakan ia untuk tujuan ke rohanian dan tujuan menambah ilmu...

Ps:-Mari dengar lagu kegemaran saya  ini:-
~Manbai-Kau Ilham ku

~Ku lihat ke langit, terlihat bulan terang di langit tinggi sedang lena di buai mimpi...
Di temani bintang yang menerangi, memberi cahaya di dalam hati...Tidurnya sang bulan lena di litupi awan yang melindungi..Selamat malam wahai sahabt-sahabtku yang sudi membaca puisi tak seberapa ku ini...Semoga mimpi kamu indah nanti...~

Nota:- Puisi ini adalah nukilan coretan hati milik penulis blog ini.Sebarang bentuk penerbitan semula adalah di larang. Hak cipta Terpelihara. 
Credit video youtube,Credit gambar google image~

7 comments:

sea_lavender said...

ske sgt lagu ni dr zaman sek hehe =D
teringat dlu de wat persembhan ramai2 ngn kwn~~ =) Puitis sekali bait2 puisi yg dcipta..

Solihin Zubir said...

buat masa ni saya rasa ilham tu mcm hilang n tepu.. sebab lama x update blog.. haha..

aleen aiden said...

yang pasti aku sukar mendapatkan ilham akhir2 ini.dan semua taipan aku mula menjadi lembar contengan semata2.heh

Namee Roslan said...

ilham..ilham nak berblog tu yg selalu tak dapat tu. hehe. :D selalu ada ilham tp time pulak takde. hehe, cim merpati kita ni pandai berpuisi...dr mana dtgnya ilham ? :D

line said...

main gitar best ni...

lama x nyanyi lagu kau ilham ku.. nak karok ar..

Awan Biru said...

Ilham ada dimana-mana. Seluruh pelosok dunia Allah ini adalah ilham.

Terbang Bersamaku said...

sea_lavender:- sy pun suka lagu nie sejak dri kecik..sejak dri umor 7 athun sampai skrg..mmg best lagu nie kn..

Solihin Zubir:- pergilah bercuti kemana-mana, mana tahu di san aboleh dpt ilham..rajinlah2 update blog mcm dulu2...=)

aleen aiden :- kadang-kadang sy pun kekurangan ilham juag...huhuhu..

Namee Roslan :- masaalah kt sama..huhu..sy pun slalu mcm gtue jugak. bila ada ilham takde masa, bila ade masa ilham tue dah hilang..huhu..


line :- wah ..pandai main gitar...bestye...=)

Awan Biru:- yup, kt kena berusaha nk dptkan ilham...=)

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...