Translate

Monday, January 30, 2012

Indahkan Hari Kamu...Senyumlah...!



Kenapa bila hari pertama dalam permulaan minggu seperti hari isnin kamu harus bermuram dan mood pun menurun..? Tak ceria..Kenapa..?  Bukankah harusnya awal permulaan setiap minggu itu kamu ceriakan diri kamu..? Mungkin sedang berduka atau mungkin ketika ini kamu sedang tiada mood..Tapi rasanya tak salah untuk terus berfikiran positif dan pandang ke hadapan dengan hati yang tenang..Bagaimana mahu jadikan minggu ini minggu yang paling ceria dan berjaya jika permulaan hari sahaja sudah berwajah masam mencuka..?

 Apabila sebut sahaja hari isnin pasti akan terdetik di minda "monday blues" atau mood-mood negatif seperti kurang bersemangat, kurang mood, kurang ceria..Semua nya kerana masing-masing perlu lakukan tugasan harian seperti bekerja atau pergi ke kelas untuk belajar..Hey..Bukankah beker atau belajar itu suatau perkara yang menyeronokkan..? Ya seronok, kerana apabila kamu hadir kuliah atau kelas ilmu, maka kamu akan dapat menimba serta menambah ilmu..Ia bukan sahaja penting untuk dapatkan kerja yang bagus di masa depan, tapi ia juga sangat penting untuk kehidupan kamu sehari-harian..Tanpa ilmu, hidup ini pasti gelap gelita tanpa cahaya yang menerangi jalanan kehidupan yang suram..Bekerja juga sesuatu yang seronok, kerana dengan bekerja kamu akan memperoleh wang...Wang itu sangat penting untuk keperluan hari-harian, untuk makan, pakaian, tempat tinggal, kenderaan dan lain-lain lagi..Namun perlu di ingat kerja biarlah yang halal dan berkat, jangan kerana wang sanggup pula buat kerja yang melanggar undang-undang agama dan negara..


    Apa jua yang kamu hadapi pada minggu lalu anggaplah ia sebagai pembakar semangat atau penguat semangat untu tersukan kehidupan kamu pada hari ini..Yang baik haruslah di teruskan, yang kurang baik haruslah di perbaiki dan di perbetulkan..Belajar dari kesilapan dan belajar dari pengalaman...Positifakan diri, barulah hari kamu akan ceria..Jadi sebarkanlah element postif ke segenap ruang, cuba hayati segenap inci kehidupan ini sama ada ianya sisi bahagia atau sebaliknya...Terima hakikat hidup dengan hati yang terbuka..Tabahlah dan bersabarlah dalam menghadapi segala cabaran dan rintangan dalam ke hidupan..Senyumlah selalu walaupun hati kamu sedang berduka..Bertenanglah selalu walaupun diri kamu sedang sengsara...Kuatlah selalu walaupun  di saat kamu di khianati..Sabarlah selalu walaupun hati kamu sedang di sakiti..Tenanglah selalu walaupun diri kamu sedang di caci maki dan di benci..#Senyun# (^__^)


Ps:-Entry hanyalah luahan hati penulis, kredit gambar google image...




9 comments:

Nurul Iman Rosman said...

ye, senyum je walaupun dalam hati tak senyum kan. ;)

sea_lavender said...

thnkx3x =) Terus bersemangat nak masuk kelas jam 10 pagi nie~ pe2 pn jom dhuha dlu =) semangat jitu nk tuntut ilmu ^_^

WuMing said...

Kata-kata yang cukup semangat untuk hari-hari seperti ini....

Tq

profmie said...

as salam..yer..memg senyum slalu je..wlupn kdg2x ade mslh..hihi..
ape2x pun sy suka dgn blog awak ni..sgt menarik dan byk info bleh sy dpt..sy jg dh jadi follower blog ni..ape kata awk follow blog sy pula..hihi..http://theprofmie.blogspot.com/

Balat said...

senyum itu sedekah,selalu2x kan senyum kat saya

SuNsHiNe said...

tenkiu awk sbb salu terjah blog kite...hurmm,,btw nice entry...=)

ILA HonEyBuNNy said...

insyaAllah...cuba positpkan minda neh..

baiki apa yang kurang...;)

Namee Roslan said...

tp kalau tengah marah tak boleh sunyum lah. hehe. hati sakit sgt. dr hati terpancar ke muka. hehe

Terbang Bersamaku said...

Nurul Iman Rosman :- itulah sebnarnya yg maksudkan dlm entry ini dan itulah jugak yg sellau sy lakukan..senyum-senyum selalu =)

sea_lavender :- good luck..study rajin2 ye..=)


WuMing :- sama-sama..hidup nie mmg perlu bersemangat..walaupun kadang-kadang tue mcm2 dugaan dtg..tp perlu bermotivasi..ia sangat penting utk teruskan hidup..

profmie:- terima kasih sudi melawat blog sy..senyum-senyum selalu ye..=)

Balat :- sbb senyum itu boleh juga merwat hati yg sednag berduka, boleh saja menceriakan suasana..lebih lagi sneyum itu sedekah..jadi senyum..=)


SuNsHiNe:- ur welcome..btw, hobi sy memang sangat suka membaca, atk kiralah blog,buku atau apa2 saja yg boleh di baca..=)

ILA HonEyBuNNy:- setiap apa yg berlaku pasti ada hikmahnya kn..so, kena positif selalu...


Namee Roslan :- sy pun kalau dah etrlampau marah memang tak boleh nak senyum dah...terus kelam dan mendung sahaja..huhu..

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...