Translate

Thursday, November 11, 2010

Laptop Ku Diserang Spyware..Ohh Tidakkk!!!


Sebenarnye entry saya pasal Piala Malaysia dan Sotong Paul Octopus saya dah taip  dari minggu lepas lagi!
Tapi tak sempat nak post..
Saya cuma save as draft..
Sebab banyak benda yang saya nk post dan nak atip menaip sebenarnye..
Tapi semuanye tergendala dek kerana ade spyware kat lappy saya nie..
Saya pun pelik lagi hairan, sebab bila saya taip no 1 / ( tanda seruan)  ! dan juga no 2 / simbol  (alias) @ mesti akan keluar sampai 90 lebih dan kadang-kadang sampai 200 page web yang terbuka secara sendirinya kat mozilla firefox saya nie..
Tak kira ar saya taip tue kat page web ke atau kat words, excel saya nie..
Mesti jadi cam gtue punye lah..
Bila dia dah hang tue tak payah cakap lah..
Kita dah tekan Ctrl+Alt+Del pun dia still loading jugak web page tue..
Nak turn off / restartpun x boleh langsung..
Then ape lagi, saya pun cabut jerlah batery dia tue(dah takde pilihan lain)..
Pastu pasag balik batery dia dan On semula laptop saya nie..
Bila saya On dia mula lah berbunyi-bunyik..cam nie.."neeeeeettttttttt"
Tapi nasib baik lah leh On jugak walaupun agak bising dan memekakkan telinga saya..
Saya pon update antivirus dan scan laptop cam biasa..
Selalu nye saya update antivirus  + scan computer guna system quick scan kat antivirus kaspersky nie dlu then  bru online..
Tapi mase tue saya terlupa sangat2..
Almaklumlah kepala pun tengah pening mengadap buku-buku..
Bila saya scan..rupenye ade 4,860 syware yg dah menyerang laptop kesayangan saya nie..
Tak tahu lah cam ner..sebab sy online jap jer..masuk web yang pernah saya masuk..
ade jgk lah yang saya tak pernah masuk untuk cari-cari maklumat...
tapi saya tak banyak bukak website..!
Mase  minggu lepas saya busy scan-scan computer nie sendiri..
Ad jugaklah sy online..tp bukan kat blog..
Dapat online pun kejap-kejap pastu laptop hang macam ape jek..
Cuba untuk hapuskan semua spyware tue tanpa perlu pergi hantar kedai..
dan akhirnye minggu nie saya dah berjaya!!
Ha.. jimaaaatt duitt..ehehehehehe...

Ps:-saya online kejap-kejap jep..sebab dah nak exam..kalau nampak saya online tue x bermaksud saya betul2 online..means saya just buka web sebab dah bayor broadband...lagipun buka laptop nnie takdelah takut sangat bila study sorang-sorang bile memalam tue..huhuhuhu..(^_*)

2 comments:

Ken Wooi said...

bad experience :/

Sya_Merpati Putih 88 said...

yup, It's really bad experience..
but it's teach me a lot too..
now I know that I must up to date my anti virus & scan my lappy first before online..
but thank God I've used the original anti virus..
huhuhu..
I've read about your blog a few minutes ago..
Its really interesting..
U enjoy photography too..?
Maybe someday u can teach me about photography skills (when i have my own DSLR-some day :-p )

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...