Translate

Wednesday, April 17, 2013

Susah Hendak Maju Jika...


Maju..?
Siapa yang tak mahu maju..???
Kaya...
Pasti ramai orang yang mahu kaya...
Berjaya..
Pasti semua orang mahu berjaya...
Ya, berjaya di dunia dan di akhirat sana...
Bahagia...
Semua orang impikan rasa bahagia...
Jadi kenapa masih terjelopok duduk termangu di situ..???
Kata dari awal tadi kamu mahu maju..???
Maju...
Bukan mudah mahu maju...
Jika mahu berubah pun payah...
Jika terdengar kritikan  jua melatah...
Jika mendengar nasihat juga kamu mahu bantah...
Maka bagaimanakah kamu mahu maju...?
Jika malas usaha tapi hanya mengharap dan meminta-minta...
Kamu selalu mengharap diri ditolong oleh orang yang suka menolong..
Sedangkan kamu sendiri kejam dengan diri kamu...
Kerana kamu tidak mahu menolong diri kamu sendiri..
Kamu sering minta belas ikhsan orang lain sedangkan kamu tidak pernah ikhsan pada diri kamu sendiri..
Kamu tidak akan maju jika hari-hari kamu dipenuhi warna hitam kelam berarus negatif...
Tiada satu perkara pun kamu lihat ia baik...
Semuanya buruk di mata kamu..
Jadi bagaimana mahu maju..?
Usaha malas, doa jua malas...
Mencari ilmu malas, membaca pun malas..
Berfikir malas, bergerak dan bertindak pun malas..
Tiba-tiba bermimpi mahu berjaya..???
Saya pasti cita-citamu itu takkan ke mana-mana..


Bagaimana mahu dicapai bulan dan bintang,
Jika impian hanyalah bersandarkan mimpi siang bersama bayang-bayang..??
 Apabila kamu usaha dan kamu gagal mencapai impian kamu mengeluh, kamu bersungut, kamu cepat pula berputus asa...
Apabila kamu tersilap langkah, kamu gemar menuding jari mencari salah insan lain..
Tiada pula daya usaha mahu muhasabah diri mencari sisi negatif diri kamu itu dan tiada langsung daya usaha untuk berubah ke arah yang lebih baik..
Yang kamu tahu hanyalah mencari salah, mencari gaduh , menyelar dan menyakiti...
Kamu menjadi manusia penakut tidak mahu berdebat apatah lagi bersaing secara sihat..
Kamu lebih gemar bersaing sambil berbunuh hancur lebur...
Menikam dengan penuh helah, biar si pesaing itu tersungkur..Baru puas hati kamu!
Kamu menjadi manusia yang penuh rasa benci, berlandaskan dendam kesumat, dengki dan iri hati..
Kamu sakit mata melihat orang lain telah maju mencapai kejayaan..
Tapi kamu sendiri langsung tiada usaha mahu berjaya..
Yang kamu tahu hanya mahu menjatuhkan orang yang telah berjaya itu..
Busuk sungguh hati kamu ternyata penuh hasad dengki di situ,
Cucilah hati kamu,
 Audit diri kamu,
Nilai lah diri kamu,
Bersihkan cara fikiran kamu itu,
Sayangilah diri kamu,
Sayangilah masa depan kamu,
Muhasabah diri kamu atas kesilapan / kekhilafan masa lalu kamu..


Usahlah kamu menjadi insan yang suka menghakimi, menilai, menjatuh hukum pada insan lain..
Sedangkan diri kamu tidak pula pernah kamu nilaikan..
Usahlah kamu berdengki dengan kejayaan insan lain..
Percayalah setiap insan pasti boleh berjaya dengan usaha dan doa tanpa mengenal erti jemu dan putus asa...
Jika pesaing kamu boleh berjaya, kamu juga boleh berjaya...
Malah mungkin lebih berjaya jika kamu berusaha tanpa erti putus asa..
Yang baik pada sisi pesaing jadikan contoh tauladan buat diri kamu, sebagai pembakar semangat kamu untuk berusaha,
Yang negatif pada diri pesaing kamu jauhilah, ambil ia sebagai ikhtibar..
Kamu takkan maju jika kamu terus berbohong, berdusta, guna taktik kotor tipu helah, tidak amanah, tidak jujur...
Kamu tidak akan maju jika kamu tidak punya nilai jujur pada diri sendiri, sayang pada diri sendiri...
Kamu tidak akan maju jika kamu masih duduk termangu sambil menongkat dagu sambil berangan-angan ada pari-pari yang mahu datang membantu...
Kamu tidak akan maju jika kamu terus duduk diam membisu, membeku tanpa  mahu bergerak dan berusaha sendiri kerana malas menguasai diri..
Kamu tidak akan maju jika terus menangisi masa lalu yang telah lepas, tanpa mengambil ikhtibar daripadanya dan tanpa ada usaha mengubah masa  depan menjadi lebih indah..
Kamu tidak akan maju jika kamu hanya sibuk memerhati sisi negatif insan lain, sibuk merencana misi melunaskan geram oleh kerana hasad dengki kamu kepadanya, tanpa langsung kamu fikirlkan masa depan kamu, tanpa kamu fikirkan usaha untuk majukan diri kamu..
Kamu tidak akan maju jika kamu masih malu untuk bertanya, malu mahu memberi pendapat atau idea..
Tapi dalam masa sama tidak malu pula memgkritik dan menghakimi..
Kamu tidak akan maju jika cara kamu berfikir masih ditakuk lama...
Masih enggan berfikir masa depan..
Masih enggan berusaha majukan diri ke selangkah kehadapan mencapai kejayaan...
Kejayaan, bukan mudah untuk berjaya...
Kerana pasti ada jalan onak berliku yang perlu kamu lalui sebelum kamu dapat merasai erti sebuah kejayaan itu..
Apa yang lebih perlu kamu tahu,
Untuk berjaya itu perlu samangat azam yang jitu, perlu ada usaha tanpa kenal erti jemu, perlu sentiasa berdoa selalu, perlu adan nilai tidak kenal erti putus asa, tidak patah semangat sebelum berjuang...
Doa aku untuk kamu..
Semoga kamu berjaya dalam hidupmu...
Semoga segala cita-cita dan kamu tdapat kamu miliki satu hari nanti..


p/s: Coretan entry panjang lebar ini adalah sepenuhnya luahan pendapat saya selaku pemilik blog ini (http://merpatiputih88.blogspot.com). Idea untuk menulis coretan panjang ini datangya dari mimpi..Dan kemudian saya taip semula disini..sebrang kekhilafan harap dimaafkan..

Kredit gambar:google image...

11 comments:

Sam said...

intinya kalo mau maju.. singkirkan sisi2 negatif yg bisa menghalangi kita maju. begitu mungkin ya maksudnya??

Hana Soffelia said...

Maju untuk orang yang berani bertindak. Tapi biarlah bertindak di jalan yang diredhai oleh Allah S.W.T.

~AmyLiana86~ said...

smoga kite semua maju kehadapan.. =)

Mr. Doctor said...

Seriously, penulisan mcm poetry pro! Huhu.. Terkesan.. Saya mahu berjaya! Ckp saja x guna kan..

logorithm said...

Wow! Boleh jadik pakar motivasi nih! :-D

khairul hassan said...

bukan senang nk senang kan

sobri yaacob said...

insaalah saya hendak maju seiring di dunia dan akhirat.. nak maju bleh.. tapi kita hdup jagan teragak2.. asik merancang je x akan ada hasil.. kna btingak.. rsult mesti ada .. sma ada ngtif or positif :)O

Namee Roslan said...

setiap orang boleh maju. terpulang pada diri sendiri. apa yang kita pilih. :)nak dunia dan akhirat. manusia ada akal.

Aan Shared said...

tetap semangat, positif thinking

Aan Rusmanto said...

tetap semangat, positif thinking

Sya_Merpati Putih 88 said...

Sam : yup, tepat sekali..:)

Hana Soffelia : betul tue...setuju ngan kak hana..:)

~AmyLiana86~ : yup, sy doakan semoga anda semua akan maju dan berjaya..:)

Mr. Doctor : biase jer tue, dpt ilham dari mimpi..ehhehe..thanks ye..semoga kamu berjaya..:)

logorithm: pakar motivasi..?? huhu..biase jer nieh..thanks..;)


khairul hassan : yup, bukan senang nak senang dna bukan susah nak susah, hidup kena usaha tanpa ade rasa mengalah..:)

sobri yaacob : semoga kamu sukses sentiasa, berjaya dlm apa jua bidang yg diceburi...

Namee Roslan : betul tue, kt kena pilih jalan yg terbaik buat diri kita & masa depan kita..:)


Aan Shared & Aan Rusmanto: harus sentiasa bersemangat...:)



Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...