Translate

Saturday, March 17, 2012

Sayangi Diri Sendiri...


     Pernah tak dalam hidup kamu, kamu terfikir untuk jadi orang lain? Pernah tak dalam hidup kamu, kamu persoalkan apa yang kamu ada dan membanding-bandingkannya dengan apa yang orang lain ada? Jika pernah ternyata kamu memang tak pernah sayangi diri sendiri. Ianya adalah kerana kamu sendiri tidak boleh menerima diri kamu, jadi bagai mana orang lain mahu menerima kamu. Jika kamu tidak pernah ada rasa sayang pada diri kamu jangan haraplah kamu akan dapat rasa sayang dari orang yang ada di sekeliling kamu itu!

      Jika kamu sedang dilanda masaalah yang besar sekalipun janganlah sesekali kamu cuba merosakkan masa depan kamu apatah lagi mencederakan diri sendiri. Hargailah tubuh badan kamu itu, jagalah kesihatan kamu dan bersyukurlah kerana kamu masih punya nyawa dan nafas untuk terus hidup di muka bumi ini. Hargailah dengan nyawa yang ada itu dengan berbakti dan berbuat perkara-perkara yang bermanfaat agar kelak ia bolehlah menjadi bekalan amal apabila kamu berada di alam yang kekal abadi itu nanti, iaitu alam di mana kamu sudah meninggalkan bumi buat selama-lamanya.


           Jika kamu pernah terfikir untuk berbuat  sesuatu atau berkata-kata sesuatu , lebih baik kamu berfikir dahulu. Kerana kelak kamu juga yang akan merasa terkesan di atas perlakuan dan kata-kata kamu itu di masa-masa hadapan dan mungkin ia akan membawa kesan kepada hidup kamu sepanjang hayat. Jadi , fikir dahulu sebelum membuat sebarang keputusan, sebab ianya tentang masa depan hidup kamu juga! Kamu harus kuat dan tabah dalam menghadpai segala dugaan yang datang bertandang dalam hidup kamu. Jangalah pernah kamu melakukan perbuatan terkutuk lagi sia-sia semata-mata mahu mencapai impian kamu. Kamu harus tahu yang niat yang baik tidak pernah menghalalkan cara yang salah. Janganlah kamu pernha terfikir untuk mencederakan diri sendiri, atau merosakkan kesihatan kamu atau mebunuh diri semata-mata kerana kamu berasa tertekan dengan masaalah yang di hadapi. Hey, bumi mana yang tak di timpa hujan, dan manusia mana yang tak pernah dilanda masaalah? Oleh itu tabahlah dalam menghadapi masaalah dna jangan pernah menyerah kalah.


         Jika ada insan yang menghina rupa paras kamu, janglah kamu marah-marah. Jangnlah juga kamu berusaha keras untuk mengubah rupa paras diri kamu yang telah di anugerahkan kepada kamu itu dengan mencuba untuk melakukan pembedahan plastik, inject sana-sini, makan bermacam-macam ubat. Janganlah kamu berasa tertekan jika ada yang menghina kamu dengan berkata kamu mepunyai rupa yang buruk, pendek dan sebagainya. Sebaliknya, bersabarlah dan anggaplah penghinaan itu bagai angin lalu. Kamu harus ingat yang orang yang menghina rupa paras fizikal orang lain itu bererti dia sedang menghina ciptaan Tuhan Yang Maha Esa secara tanpa di sedarinya. Maka tenangkanlah hati kamu, dan percayalah bahwa setiap insan yang dilahirkan itu memiliki kecantikkan dan keunikkan mereka yang tersendiri. Termasuklah kamu, kamu juga cantik / kacak!


Oh ya, akhir kata:- sebelum kamu memberi rasa cinta atau kasih sayang pada insan yang kamu sayangi, berilah rasa cinta dan sayang itu kepada diri kamu dahulu maka kelak kamu akan bahagia, kerana orang yang tidak menyayangi dirinya tidak akan tahu cara untuk menyayangi insan lain. Jika kamu terlalu sibuk macam mana pun, luangkanlah sedikit masa untuk diri sendiri seperti berehat, bersia-siar atau pergi melancong. Lakukanlah perkara-perkara yang kamu minat dna boleh mebuatkan kamu bahagia asalakn ianya tak menyalahi undang-undang Agama dan Negara maka kamu akan beroleh rasa bahagia itu.


Ps: entry ini hanyalah luahan pendapat penulis blog ini. Credit gambar google image. Fuhh dah lebih seminggu blog tidak ber update, mungkin lepas nie saya akan cuba luangkan masa untuk coret tulisan disini..InsyaAllah..

7 comments:

zati embong said...

sygi diri sndiri dulu sebelum sygi org lain O.o dan bersyukur apa yg kita ada. mgkin dgn apa yg kita ada,org lain belum tentu ada.

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

sayangi diri sendiri :)

Amirah Jafri said...

nice ! ya. kalau beri cinta dan kasih sayang, tinggalkanlah sedikit rasa itu untuk diri kita...jadi bila kita disakiti , kita tidak lupa pada diri kita :)

ridoma said...

betul tu.. sygi diri sendiri trlbh dhulu sebelum sygi org lain.

syAzAnA said...

terima kasih atas nasihat. :)

Awie Omar said...

dengan kata yang lebih kesat, diri sendiri tak terjaga, ni kan pula nak jaga anak orang hehehe

Namee Roslan said...

mana ada org boleh sayang diri selain diri kita. kita yg bentuk kita ni macam mana. kalau dalam situasi...percintaan.jangan gadaikan diri untuk org. :)

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...