Translate

Monday, November 5, 2012

Tips SPM :)

Hai Adik-Adik comel  yang dah nak SPM...Macam mana dah ready nak exam..?

Kat sini akak nak berkongsi sedikit tips untuk adik-adik (harap dapat membantu) (^__^)


Persediaan awal:



-Solat jangan tinggal. Rajin-rajinkan diri buat solat hajat dan solat-solat sunat yang lain.

-Rajin-rajinlah mengaji (membaca) Al-Quran..selain dari dapat pahala ia jugak bagus untuk terapi diri dan lapangkan minda tenangkan hati kita...:)


-Sebelum cikgu mengajar, kalau boleh adik study lah sikt pasal subjek yang bakal di ajar oleh guru di kelas. Baca sikit-sikit sepintas lalu. Tak faham pun tak apa, yang penting baca sikit.

-Masa cikgu mengajar, seboleh-bolehnya beri tumpuan 100%. Kalau tak faham tanya cikgu, jangan segan-segan atau takut nak tanya...


- Ulang kaji pelajaran. Kena selalu baca buku selepas selesai satu subjek tu diajar di sekolah...Setia hari mesti kena ulang kaji...Tak perlu banyak sangat pun tak ape.. Baca apa yang patut, kalau dah selalu baca mesti adik mudah faham subjek tue kan..? Jadi bacalah buku selalu ye..:)

-Rajinkan diri buat latihan. Boleh buat latihan soalan-soalan yanga da dalam buku teks / buku rujukan atau boleh beli buku soalan latihan untuk SPM. Rajin-rajin lah jawab soalan-soalan tahun-tahun lepas, contoh soalan peperiksaan sebenar. Buat seberapa banayak latihan yang termampu dan yang paling boleh adik buat. Tapi, Jangan paksa diri.

-Amalkan sikap rajin membaca dimana sahaja bila ada kelapangan masa. Adik boleh lah buat peta minda atau nota ringkas atau nota poket yang boleh di baca dimana-mana dengan mudah. Ia memudahkan adik untuk membaca kerana ia mudah dibawa dna adik sendiri lebih  mudah faham.. Takkan nak angkut buku teks / buku rujukan yang tebal-tebal dan baca kat mana-mana kan..? mesti susah..dah lah tebal makin berpinar mata bila baca lama-lama..hehehehe..

-Nota ringkas / peta minda / nota poket tadi tu boleh lah adik baca masa tunggu bas sekolah ke atau tengah rehat kat kantin ke ape.. 

-Boleh buat study group. Tapi pastikan group adik tu memang betul-betul fokus study dan bukannya hanya borak-borak kosong  / gossip / dating / etc etc..


-Kena selalu bermotivasi. Kena kuatkan semangat dan azam. Caranya dengan baca buku-buku motivasi / dengar lagu-lagu yang boleh buat adik kuat semangat.. Jangan putus asa, teruskan usaha dan doa.. Kalau gagal dalam exam mid term atau trial exam tak semestinya adik akan gagal juga dalam SPM..Jadi cekalkan hati, bulatkan tekad, kuatkan semangat..!

-Perlu cukup rehat dan jaga kesihatan. Pastikan adik jaga kesihatan / keselamatan  diri dengan baik.. Ia adalah penting, sebab kalau adik sakit atau kemalangan pasti ia bakal memudaratkan peperikasaan itu nanti..Jadi walaupun adik busy study, tapi perlulah jaga kesihatan ye... Sayangi diri.. :)



Persediaan Akhir


-Minta maaf dengan semua (ibu/bapa, adik berdik, saudara mara, guru-guru dan rakan-rakan)

- Minta restu ibu ayah dan guru-guru yang pernah mengajar adik-adik...Mohon maaf dan minta halal apa yang patut (ilmu , makan minum etc..)

-Malam sebelum SPM buat solat hajat dan bacaan Yassin..

-Semak jadual periksa. Pastikan adik dah tahu kat mana pusat peperiksaan adik , dewan periksa dan  kedudukan meja kerusi adik di dewan periksa.

-Baca sikt-sikit nota ringkas atau peta minda. Baca sedikit-sedikit  formula penting dan fakta penting.

-Lihat sedikit soalan-soalan latihan yang pernah adik jawab.

-Pastikan semua alat tulis yang di perlukan  , alatan melukis (jika perlu) , kalkulator (jika perlu), buku sifir saintifik (jika perlu)  dah lengkap tersedia dan berfungsi dengan baik. Pastikan dibawa ke sekolah.

-Pastikan Kad pengenalan dan slip peperiksaan ada dalam keadaan baik dan di bawa bersama ke dewan peperiksaan.

-Pastikan pakaian untuk ke sekolah juga telah di sedia lebih awal

-Pastikan tidur awal dan bangun awal. Supaya tidak terlewat kesekolah.


-Jangan terlalu gementar atau terlalu yakin semasa memasuki dewan. Tenangkan hati. Banyakkan selawat dan zikir.

-Semak kertas saoalan.

-Pilih soalan yang senang dahulu kemudian barulah menjawab soalan yang susah.

-Pastikan adik jawab semua soalan.


-Bila sudah selesai menjawab. Pastikan semak dahulu jawapan. Semak: ejaan, perkataan , tatabahasa,jumlah bilangan patah perkataan, fakta, formula , perkiraan , graf...



**Tips Skor A soalan karangan Bahasa Malaysia**


Bagi mendapat lebih idea:

-Rajin-rajin membaca buku-buku berkaitan bahasa. Buku antologi cerpen/ puisi atau novel juga boleh  dibaca..rajin membaca isu-isu terkini di surat khabar dan majalah. Sentiasa mengikuti perkambangan isu semasa.

Ketika menjawab soalan:

-Pastikan tatabahasa dan ejaan yang digunakan betul.

-Jika karangan memerlukan fakta, pastikan ia adalah fakta yang sahih + tepat  dan ia bukan di reka-reka.

-Jika karangan berkaitan simpulan bahasa atau peribahasa, pastikan adik memahami terlebih dahulu maksud simpulan bahasa / peribahasa itu. Kerana ia bagi mengelakkan isi serta huraian adik pada karangan tersebut berbeza dengan apa yang sepatutnya. Cuba kaitkan isi yang ingin di sampiakan dengan keadaan masa kini / isu semasa / keadaan semasa. 

-Kalau boleh pastikan isi karangan adik itu mempunyai ciri-ciri ini:

Who: siapa : Apa nama watak yang ingin dikaitkan dengan karangan, nama / karekter.
What: apa: Apa isi-isi penting / huraian / fakta / cerita /contoh  yang ingin disampaikan
When : Bila: Waktu / masa latar penceritaan karangan tersebut
Where: di mana : dimana lokasi tempat penceritaan / alamat yang ingin dikaitkan  dalam karangan   
          tersebut.

Yang penting sesebuah karangan mesti ada  pendahuluan, isi-isi penting,  huraian ringkas, huraian  penuh, contoh yang berkaitan , fakta , cereka / cerita, kesimpulan ( kalau boleh letakkan simpulan bahasa / peribahasa / atau madah pujangga  / atau kata- kata berpuitis yang berkaitan dengan karangan. Yang penting jangan sampai lari dari isi yang ingin disampaikan)

-Pastikan jumlah patah perkataan mencukupi..


p/s: Sekian sahaja perkongsian  tips dari saya yang dah  lebih kurang tujuh tahun meninggalkan dewan peperiksaan SPM...Enrty ini adalah berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya sendiri . Kredit Gambar : google image..

Akhir kata :

SEMOGA BERJAYA LULUS CEMERLANG DALAM PEPERIKSAAN.. (^___^)
GOOD LUCK!



2 comments:

YattAkasah said...

kite tak amek spm dah..hihi

Sya_Merpati Putih 88 said...

Cik Yatt : samelah kita...ehehehe :)
sy pulak bila tgok budak2 pakai baju sekolah baru rasa dah lama rupanya sy tinggalkan zaman sekolah...

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...