Translate

Friday, November 30, 2012

Obses Kulit Putih Dan Obses Kurus


Benarkah cantik itu bila kamu berkulit putih dan berbadan kurus saja..???
Benarkah begitu...?
Jadi kalau begitulah maka orang-orang yang berkulit sawo matang, kuning langsat, hitam manis itu tidak cantik...?
Jadi orang yang berbadan agak chubby dan gempal itu tidak cantik...?


      Alahai...janganlah di sempitkan pemikiran kamu sebegitu...Jika kamu berfikir begitu sudah pasti kamu akan berasa tidak puas hati dengan warna kulit atau size badan kamu itu..Maka bermula lah misi untuk mengubah ia menjadi seperti yang kamu suka...


    Kamu menjadi insan yang obses untuk kelihatan cantik..Sanggup makan ubat berbotol-botol, sapu krim sana sini banyak-banyak, inject sana sini, ataupun terus aje buat pembedahan kosmetik untuk cantik atau untuk buang lemak-lemak itu semua..Owh pelik sungguh kan, bila kamu yang tak suka makan ubat bila jatuh sakit, dan bila si Doctor bagi nasihat kamu taknak makan ubat, pahit katanya..takut jumpa Doctor dan takut juga makan ubat..Tapi bila sebab nak cantik punya pasal, daripada sikap takut ubat tadi kamu terus berubah 180 darjah menjadi insan yang pencinta segala macam ubat semata-mata untuk mendapatkan kulit yang putih dan badan yang kurus ..=,="

~Sanggup makan macam-macam ubat,nak cantik punya pasal~


     Kamu pun secara tak langsung mudah benar terpengaruh dengan pelbagai cakap-cakap berapi dari penjual produk-produk kecantikan atau kesihatan yang tak bertauliah itu...Dengar saja hujah-hujah mereka hati kamu terus berbunga-bunga, terus terbayang depan mata kamu akan kelihatan cantik sempurna bila cuba produk-produk atau perkhidmatan yang mereka tawarkan itu...Kamu pun laju saja bersetuju tanpa memikirkan kesan jangka masa panjang...Kamu terus beli tanpa ambil tahu isi kandungan ubat-ubat itu..Owh itu bahaya!


    Kalau kamu nak makan makanan tambahan untuk jaga kesihatan tubuh badan itu boleh, tapi yang penting siasat lah dahulu latar belakang pengeluar produk itu, bahan-bahan yang terkandung di dalamnya, kesan-kesan sampingan jika mengambil ubat itu (kesan baik dna kesan buruk),status kelulusan kementerian kesihatan dan status halalnya..Ini sangat penting untuk menjaga kesihatan diri kamu juga.. Ingat sahabat, kita sebagai pengguna harus berhati-hati...Ambil langkah berjaga-jaga dan jangan cepat sangat terpengaruh..Sebaiknya siasat lah terlebih dahulu...

    Kamu perlulah betulkan pemikiran aka mind set kamu jika mahu amalkan produk kecantikan.. contohnya makan ubat tambahan atau guna produk kecantikkan bukan semata-mata untuk cantik, tapi untuk jaga kesihatan tubuh badan dan kulit..Jaga kekemasan dan penampilan diri dan bukannya semata-mata untuk kelihatan cantik lantas seperti terlalu obses untuk ubah ciptaan Tuhan..Bersyukurlah dengan kecantikan yang kamu miliki, sedarlah bahawa setiap individu itu dilahirkan cantik dan sempurna..Setiap dari kita punya kelebihan dan keistimewaan yang tersendiri..

  Jika kamu mahu bersenam atau mengamalkan diet, perlulah diingat yang kamu mahu kurus untuk menjaga kesihatan diri dna bukannya semata-mata mahu cantik..Kerana jika kamu terllau obses kurus, maka kamu akan amalkna diet yang salah tanpa mengira keadaan diri kamu sendiri..Tak makan berhari-hari, padahal kamu ada gastrick..Kerana mahu kurus akhirnya sakit pula yang dapat..

Cuba kamu letak mindset begini: " Saya mahu bersenam dan diet, untuk jaga kesihatan diri..Taknak obesiti dan ia bagus untuk elakkan  penyakit-penyakit lain mendekati diri.."
Bila kamu letak mindset begini , secara automatik kamu akan berhati-hati memilih diet dan senaman yang sesuai dengan keadaan diri kamu sendiri. Seelok-eloknya dapatkanlah nasihat daripada pakar berkaitan hal ini..

   Jika kamu obses cantik, maka kamu akan sanggup berhabisan duit, sanggup berhutang semata-mata mahu beli segala ubat atau produk kecantikan, kamu juga sanggup habiskan duit dan masa untuk pergi ke pusat-pusat kecantikan semata-mata mahu jadi cantik..Bila kamu obses, maka kamu pun tak ambil kisah akan kesan sampingan produk-produk itu keatas diir kamu..Lantas kamu terus percaya 100% segala dakyah si penjual tanpa kamu siasat terlebih dhaulu kualiti dna bahan-bahan yang terkandung di dalam produk itu..Jangan begitu teman, siasat dahulu..Tak salah kan, kalau kamu menjadi individu yang buat kajian sedikit sebelum terus beli produk itu..Sebagai pengguna, kita haruslah bijak membuat keputusan memilih produk yang bersesuaian dengan diri kita sendiri...Ini adalah penting untuk mengelakkan kita dari ditipu, rugi dan mudarat kepada diri kita sendiri..

Sebelum mengakhiri bicara saya mahu kamu berfikir seketika:-


"Putihkan hati itu lebih berfaedah daripada terlalu obses untuk putih kan kulit..."

"Besarkan pahala dan amal kebaikan itu lebih baik dari kamu terlalu obses untuk kurus...Mungkin badan kamu yang agak besar itu punya kudrat yang lebih untuk membantu insan yang kurang bertenaga..Maka Jadi, gunakanlah tenaga yang kamu ada itu untuk kebaikan bersama. Membantu mengangakat baran-barang misalnya, dapat pahala bukan..?"

"Baik budi pekerti, sopan tutur kata, bijaksana, sikap perihatin dan baik hati itu lebih baik dari kamu hanya berbadan cantik dan berkulit putih tapi hati penuh kuman dan kudis..Jagalah kecantikan dalaman (hati), maka kecantikan luaran akan terpancar di wajah kamu...Kamu pasti dipandang lebih baik jika kamu mempunyai rupa paras yang elok diiringi perangai dan hati juga elok..."

"Hargai setiap apa yang Allah SWT  sudah anugerahkan kepada kita, jagalah kecantikan diri sebaiknya..."


Buat kamu yang mahu membuat semakan status kelulusan kementerian kesihatan Malaysia produk kosmetik mahupun ubat-ubatan yang kamu makan boleh lah buat semakan di laman web berikut:

http://portal.bpfk.gov.my/product_search.cfm

Kalau kamu nak semak status halal produk-produk yang kamu guna / makan boleh semak dekats ini:

http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/direktori-halal-malaysia


Kalau kamu nak kira BMI (berat jisim badan) boleh klik dekat laman web ini:

http://gayahidupsihat.my/indexSHT.php?lang=my


Akhir kata dari saya, sayangi diri anda, sayangi dan hargailah kecantikan dan kesihatan diri anda sendiri...(^___^)


p/s:Entry ini adalah luahan pendapat saya selaku penulis blog ini, kredit gambar google image..

8 comments:

cik EPAL said...

cantik tu subjektif :)

khairul hassan said...

abg nk jadi gemuk !


show lagi..http://www.gilamodified.com/2012/12/the-library-opening-ceremony-autoshow.html

Sya_Merpati Putih 88 said...

cik EPAL : betul tue, saya setuju sangat2...=)

btw, terima kasih sudi bace blog sy....=)


khairul hassan: macam2 kan..ade yg nak kurus, ade yg nak gemuk pula...:D

smoga usaha untuk menaikkan berat badan berjaya..chaiyokk2!
good luck utk auto show tue nanti..(^__^)

Hasrina said...

ya agree

Mohd Lokman Bin Ramli said...

tapi perempuan putih memang cantik..^_^

diana said...

tak nak la putih sangt nak biasa2 je,.heheh..biasala..manusia ni,dah ada gitu,nak yang gini..sentiasa tak puas..

محمد رازيق said...

memang dua kriteria tu org suka. hehe

aishah nin said...

assalam semua...sudi2 la jengah ke blog saya http://aishahnin.blogspot.com
kite sharing together2 bout beauty n healthy ((:

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...