Translate

Sunday, September 27, 2015

Jerebu Kelabu

Hai semua!
Apa khabar korang semua ? Sihat?
Macam mana keadaan cuaca kat tempat korang? Jerebu ke tidak?



Kat Jaybee (Johor Bahru) nie cuaca jerebu tengah teruk...
Kelam, macam mendung nak hujan tu tapi tak mendung pun... JEREBU...
Berkabus macam kat Cameron Highland tapi bukan kabus pun...  JEREBU...

             Jerebu ni berpunca dari kebakaran hutan di negara jiran tetangga... Kesannya bukan sahaja kat negara jiran tetangga (tempat yang hutan terbakar jer) tapi asap dan debu jerebu tu terbang sampai ke sini... Impaknya bukan sahaja pada pencemaran pemandangan, pencemaran udara sahaja tapi ia juga membahayakan kesihatan... Bukan itu sahaja, dengan cuaca berjerebu nie membahayakan aktiviti harian jugak macam nak driving tapi sebab penglihatan yang tergangu boleh mengundang bahaya dia tas jalan raya. Yalah, kalau dah jarak penglihatan pun makin terbatas dan cuaca berkabus dengan debu jerebu memang bahaya. Bukan jer bahaya untuk pengguna kenderaan darat, tapi kenderaan laut dan kenderaan udara jugak akan merasai impak yang sama jugak. 


                  Sebab bakar hutan, buat penceraman udara tu impaknya dirasai semua golongan. Kita semua sebagai manusia berhak untuk hidup dalam udara yang sihat persekitaran yang sihat. Tapi itu semua perlukan kerjasama dari kita semua penduduk planet Bumi. Kalau sorang dua jer yang berkeras nak jaga alam sekitar tapi yang lain makin buat kemusnahan alam berleluasa pun tak boleh jugak. Fikir semula,:

-Adakah untung hasil bakar hutan tu boleh bayar balik kerugian orang lain yang perjalanannya  (pengguna kenderaan darat, laut dan udara) yang tergangu sebab jerebu? 

-Adakah hasil keuntungan bakar hutan tu boleh bayar balik kesihatan orang lain dan hidupan lain yang terganggu dan terancam akibat jerebu? Serta adakah ia boleh bayar balik nyawa yang terancam akibat jerebu?

-Adakah hasil keuntungan bakar hutan tu boleh bayar balik sumber rezeki orang lain(contoh peniaga yang berniaga di tempat terbuka dan nelayan)  yang terganggu dan terjejas akibat jerebu?

-Adakah hasil keuntungan bakar hutan tu boleh bayar balik ketenteraman orang lain yang terganggu akibat jerebu dalam melakukan aktiviti hariannya?


                    Lihat sekeliling kita yang terganggu teruk akibat jerebu. Pasti kita ada jawapannya.               Disaat   begini pasti kita sangat rindu dengan udara dan pemandangan yang cantik dan indah. Disaat begini baru kita rasa "tak best" dan "boring" sebab tak dapat nak buat aktiviti outdoor secara bebas (contoh bersiar-siar, berkelah, memancing, lepak dengan kawan-kawan dekat kedai makan tepi jalan, jogging, dan sebagainya). Kalau sebelum nie kita boleh keluar rumah tak payah susah-susah pakai topeng muka. Sekarang dah kena pakai topeng muka pulak! Itulah akibat dan harga yang perlu kita bayar bila kita tak jaga dan tak hargai keindahan alam sekitar dan memusnahkan keindahan alam.

     Jadi, nak soal semula nie:

Penting atau tidak jaga alam sekitar?


p/s: Entry ini hanyalah pandangan peribadi saya selaku pemilik dan penulis blog ini (http://merpatiputih88.blogspot.my/) sebarang kekhilafan harap dimaafkan.
Sumber gambar: goolgle image



3 comments:

Hanis said...

betul kita patut menjaga alam sekitar untuk mengelak dari jerebu atau pencemaran dan bencana alam..

http://myartcrafting.blogspot.my/2015/09/september-giveaway.html

ZU said...

agree. tak tahan dah nak hirup udara yang tak sihat. almost every year jadi camni.


http://eykhaz.blogspot.my/

Sya_Merpati Putih 88 said...

Anys Hazwanie: Yup, kita semua bertanggungjawab utk menjaga alam sekitar...
siti zulaikha: tau takpe... tiap-tiap tahun ade jer jerebu...

terima kasih sebab sudi singgah n comment kat blog saya...

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...