Translate

Monday, February 6, 2012

Kalaulah Ada Abang...Kan Best...


            Kamu ada abang, kakak dan adik-adik? Wah pasti seronok kan..Ramai juga yang kata menjadi anak tunggal nie seronok, dan banyak kelebihan...Tapi sebenarnya  hidup sebagai anak tunggal nie taklah menarik mana...Tak best sebab takde adik beradik yang kamu boleh berkongsi segala cerita dan kamu tidak ada adik beradik untuk minta pendapat tentang onak berduri ranjau kehidupan...Segalanya harus berdiri sendiri dan harus berfikir sendiri..Ianya bukanlah sesuatu yang menyeronokkan bagi saya...Perkataan yang sesuai dengan status anak tunggal ini bagi pendapat saya sendiri ialah: Bosan, Sunyi, Sepi,Terkawal...Apa yang orang lain selalu anggap ialah: Manja, Tak berdikari, Tak matang dan macam-macam lagi perkataan yang sewaktu dengannya...



    Dulu pernah lah ada seorang adik lelaki, tapi dia dah pun meninggal pada tahun 1997, masa tue umur dia 7 tahun..Selepas itulah saya menjadi anak tunggal nie...Dari kecik lagi sebenarnya saya teringin sangat nak ada seorang abang...Kan best kalau ada abang nie kan..Boleh berkongsi pendapat atau idea..Oh kenapa pilih ada abang berbanding kakak? Sebenarnya saya dari kecik memang mempunyai minat dan kecenderungan yang sama dengan apa yang budak lelaki suka..Permainan masa kecik saya pun macam:- gasing, guli, bola lima nyawa, ceper, kosong dua lima, panjat pokok, sembunyik-sembunyik, tangkap ikan puyu , layang-layang,skateboard, kereta tamiya dan macam-macam lagi..So saya fikir masa tue kalaulah ada abang kan best, boleh di ajak jadi kawan sepermainan, kalau kalah boleh dia tolong "backup"..


  Kalau ada abang nie, boleh lah di ajak teman tengok bola! Kat rumah memang tak der Astro, so sekarang nie kalau nak tengok bola pun biasanya guna internet :-live streaming jer..Line internet nie pun slow jer selalu..Jadi, kurang feel untuk tengok perlwanan tue, lebih-lebih lagi kalau kat padang tue tengah ada perlwanan Machester United..! Jadi, kalaulah ada abang, bolehlah di ajak teman tengok bola kat warung ke sambil-sambil minum neslo gtue...hehehe..

  Kalau ada abang, boleh lah di ajak ke sana -kemari temankan pergi jejalan keliling kota..Kalau takder duit, boleh mintak dia belaja kamu shopping..Alah takkanlah dengan adik sendiri pun dia nak berkira (kedekut) kan..?Sekarang nie majority member dah kahwin / dah tunang, so kalau nak ajak kuar pun susahlah...Jadi kalau ada adik beradik sendiri nie bestlah kan, boleh jugak di ajak jalan-jalan...Kalau kita tak tahu sesuatu boleh mintak pendapat, contohnya macam hal-hal berkaitan kereta dan gadjet-gadjet, orang lelaki nie biasanya memang lebih arif dalam hal-hal macam tue lah...Jadi kita takderlah tertipu, bila kereta luka sikit kena bayar sampai RM200! fuhh..Tertipu..


  Kalau ada abang nie best sebab akan rasa di lindungi. Seorang abang akan bimbing adik dia ke arah kebenaran dan lindungi adik dia dari sesuatu yang tidak elok dan berbahaya. Contohnya, kalau masa zaman sekolah tak faham sesuatu subjek boleh mintak pendapat atau mintak jer dia ajarkan...Kalau lagi best tiru jer  lah buku dia, janji kerja sekolah siap kan..? Kalau ade masaalah boleh mintak pendapat dan idea dari dia...Kalau ada berlaku sesuatu, contonya macam bergaduh atau kena buli dia akan "backup" kamu dan tolong tumbuk kan budak yang buli kamu tue..Kalau kamu pakai pakaian kurang sopan, atau keluar tak tentu hala seorang abang pasti akan tegur kamu dari situlah kamu akan rasa di lindungi...Walaupun mungkin kelihatan macam dia membebel, tapi sebenarnya dia mengambil berat..


~Jika kamu punya adik berdik, sayangilah mereka...Jika mereka nakal, tegurlah mereka dengan baik..Jangan biarkan / sisihkan  mereka begitu sahaja dan jangan pula kamu mengeluarkan kata-kata kesat kepada mereka...Jika mereka tersilap tegurlah mereka dan nasihatilah mereka dengan sopan dan berkhemah..Janganlah kamu membenci adik beradik kamu kerana mereka juga adalah darah daging kamu sendiri..Janganlah kamu pernah berasa dengki atau iri hati dengan kejayaan atau kelebihan adik beradik kamu..Tetapi berbanggalah jika mereka berjaya dan sentiasalah mendoakan kejayaan serta kesejahteraan hidup mereka...~


Itu jerlah coretan saya, tentang tajuk ini...Saya tulis ini berdasarkan apa yang saya sebagai anak sulung dan anak tunggal...Credit gambar:-google image..




 
 
 

14 comments:

Namee Roslan said...

saya teringin nk rasa ada abang tp sy takde. ada kakak je.kalau nk ada abg angkat, nnti lain pla jd nya.

Namee Roslan said...

kamu anak tunggal ke ?? takpe, kami semua boleh jd adik beradik kamu. hehe

Aina said...

hehe best kan kalau ada abang? akak pun patutnya ada abang tp meninggal ms lahir.

itulah manusia, kita selalu imagine apa yg kita tiada dan mengandaikan kalau kita ada bagaimana.tapi bg yg mempunyainya pula, mengharapkan mungkin lebih baik hidupnya kalau menjadi anak tunggal atau sebaliknya.

bukan kita x bersyukur dgn apa yg ada tp sifat manusia kot sentiasa mahu lebih..:D

sea_lavender said...

anak tunggal ye.. xpe2 berteman la dgn kawan2 blogger hiburkan diri.. Insya-Allah sedia menjadi teman =)
sye ade 2 org kakak.. dn tk de abg so ble nk pgl lelaki dgn istilah abg segan ;p hehe ~~

FR said...

betul2, stju sgt..
jeles tgok org ada abg -,-
kite kakak pom takde, huuu.

hana said...

erm..
saye ada abg, kakak, adik laki n pompuan..
mmg syok sebab abg n kakak selalu belnja mcam2..
hihi

SuNsHiNe said...

hehehe...saya ad abang,,adek2 perempua n adek lelaki..tp saya xde kaka sbb nya saya lah sulung..hohoh..salu kena buli ngn adek2..hehe..:)

ZAIDAHTUL AKMAL said...

sebak jap bace entry kali ne... I love all my family..

Aini Azman said...

syg seribu syg,. sy ada 3adik beradik,.tpi semuanya dah hilang tggalkan sy,. skunk sy ibarat tunggal ='(

AnakPakZohar said...

saya ade abang n akak.. sebab saye anak bongsu.. huhu.. kadang2 stress gak sebab asik gaduh and dibanding2kan terutama dari segi pelajaran.. tapi dah adik beradik kan. sayang jugak.

nak jadik adik beradik angkat kamu, boleh? hehhee

Puan Kutu said...

hehe tak best kan jadi anak tunggal?tp mungkin ada hikmahnya..segala apa yg Allah beri mesti ada sebab..:)

sy ada abg,adik lelaki n perempuan tp takde kakak..

alah apa susah,carik jer abg yg sah..(suami).haha..

hyemynameisrasyid said...

ohh baru tau yang "flying with me" ni anak tunggal lah ye.,
em.,Al fatihah atas pemergian adik awak ye.,
InsyaAllah, Allah dh tetapkan yg terbaik utk awk walaupon awk xde abg and kakak.,k.

p/s: kahwin la cepat2.,lepas ni bleh la abang tu teman g memana kan.,hehe

Unknown said...

zuan adalah seorng abang... nk jd adik zuan? huhu :D

TopenG PuteH said...

al-fatihah untuk adik....

TP pulak anak pertama...berat tanggungjawap.....kalau ada abg atau kakak kan best...huhuhuhu...... jeles ngan adik2 gak kadang2...hahahaha...tp adik..syg ngan 2 orang adik Tp tu....:-)

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...