Translate

Sunday, February 19, 2012

Letakkan Semula Senyuman Di Wajah Kamu!


Hey kenapa muram dan masam sahaja..? Kenapa wajah kamu kelihatan tegang sebgitu rupa? Tidakkah kamu tahu yang berwajah masam selalu itu akan menyebabkan wajah kamu akan namapak lebih cepat tua.  Garisan-garisa halus kedutan kluit akan terjadi jika kamu sentiasa berwajah masam sahaja...Kamu sedang stress? Sedang dilanda masaalah yang berat? Sedang diduga dengan dugaan yang agak dahsyat..? Senyumlah! Takkan nak senyum bila tengah ada masaalah...? Jadi kamu fikir dengan berwajah masam dan marah -marah orang tidak tentu hala semata -mata mahu melepaskan segala tekanan yang etrbuku di minda dan didada maka masaalah kamu akan selesai amcam gitu sahaja...? Pasti jawapannya tidak bukan. Malah munmgkin ia akan membawa masaalah pula nanti. 

  Contohnya jika kamu tengah bengang dengan masaalah di rumah, kemudian di tempat kerja kamu perlu menghadiri sesi mesyuarat dengan client-client yang mahu menjalankan kerjasama dengan syarikat kamu. Tapi pada masa itu kamu langsung tidak senyum malah kamu bersuara dengan nada yang agak tinggi lagi garang. Maka kamu rasa client-client kamu itu akan berminat tak denga business yang kamu tawarkan pasti tidak bukan..


    Maka jawapnnya adalah tidak salah untuk kita senyum walaupun untuk seketika. Lupakanlah masaalah dan bebanan yang kita tanggung itu sebentar, rehatkan minda dan senyumlah. Pasti kamu akan rasa lebih tenang. Berfikiran postifilah selalu. Hadapi masaalah dengan senyuman dan hati yang tabah + kuat dan hadapi segalanya dengan penuh erti kesabraan. Jika kamu sedang dileteri, atau dimarahi janganlah simpan kan ia sebagai dendam kesumat yang tersemadi di hati. Tapi jadikannlah ia sebagai pemangkin dan penguat semangat akmu untu memperbaiki segala kelemahan dan kekurangan diri kamu sendiri. Senyumlah kerana dengan senyuman itu boleh menceriakan diri kamu, senyumlah kerana dengan senyuman itu boelh menjadikan orang di sekeliling kamu turut tersenyum dan ceria, senyumlah kerana ia penawar dan pengubat bagi hati yang sedang berduka. Maka dengan itu senyumlah selalu wahai sahabt-sahabatku. Keluarkanlah aura positif di wajah kamu. Jadikanlah hidup kamu ceria, jika kamu hanya bermuram dan berduka pasti hari-hari yang kamu lalui akan kamu rasai sengsaranya. Jika kamu ceria, maka hari-hari yang kamu laui pasti akan kamu rasai ketenangannya dan bahagianya ia. Walaupun ketika itu kamu sedang dilanda masaalah pasti kamu akan rasa tenang. 

♥ (^_____________^) 

Ps:- Entry hanyalah coretan ringkas dari penulis blog ini, tulis berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, Credit gambar google image...

9 comments:

sea_lavender said...

terus tersenyum ^__^

aLyA_syGS said...

senyum tak perlu kata apa apa :)
smile can hide thousand tears :)

senyumSOYA said...

errr..tadi baru nak masam..tapi kena senyum... hidup ini indah ^^

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

sbb masalah muka jadi masam kan..

ILA HonEyBuNNy said...

ya betul tu...

ne ila komen sambil tersenyum...;)

‎" Jangan menunggu Bahagia baru tersenyum, tapi tersenyumlah, maka anda semakin Bahagia :) "

Solihin Zubir said...

senyum tak perlu kata apa2.. hehe..

even dgn bengang pun, sembunyikan mood yg tak baik tu dgn senyuman..

Aina said...

ada org mmg jenis payah nak snyum.time bgurau pun muka serius.tengok lawak pun x boleh ketawa....muka plastik kot:(

pypylambstudio said...

senyum itu merupakan satu sedekah :)

Namee Roslan said...

senyum buat hati kita lega dan tenang :) kalau ada masalah tu, cuna gi tengok cerita lawak. dan senyum. insyaAllah lega.

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...