Translate

Sunday, December 12, 2010

Demam Peperiksaan


hai...pada entry sebelum nie...Saya Masuk Sekolah Semula...!!
saya memang dah cerita pasal pengalaman saya menduduki peperiksaan..
Sekarang nie saya nak berkongsi pulak pandangan dan pengalam saya sebelum pepriksaan..
Entry kali nie kiranya sambungan dari entry sebelum nie.

********************************

Saya ambil 4 subjek dalam peperiksaan STPM..
Pengajian Am, Bahasa Malaysia, Pengajian Perniagaan dan Ekonomi..

Saya pilih subjek bahasa malaysia sebab saya memang minat sastera dan subjek bahasa..
Saya pilih subjek Pengajian Perniagaan dan Ekonomi sebab saya pernah belajar subjek nie masa kat politeknik sebelum nie. Jadi saya perlu review balik apa yang saya dah belajar..

    Tapi ianya bukanlah mudah, kerana sudah lebih  1 tahun saya tak buka buku pengajian perniagaan dan ekonomi. Lebih-lebih lagi subjek ekonomi yang banyak formula-formula yang perlu dihafal tamabahan pula dengan graf-graf..wahh..memang boleh pecah kepala...rasa seperti nak terkeluar sahaja isi otak saya nie..mana tidak nya saya belajar sendiri di rumah tanpa bimbingan guru atau pun sesiapa..stress tak payah cerita, memang senantiasa stress..
macam nie lah gaya saya bila study..(walaupun nie bukan pic saya)
ohh...stress..
buku dah ler semuanya tebal-tebal dengan formula,graf, nak hafal fakta-fakta lagi..
Help Me...!!!!


   Rutin harian saya:- sebelah siang kerja dan sebelah malam barulah study..baca buku yang sememangnya tebal-tebal berlaka, tulis nota, buat latihan-saya guna buku latihan yang di deli sendiri antaranya soalan model peperiksaan dan soalan tahun-tahun lepas..sebulan 2 kali pergi library pinjam buku-buku latihan dan buku-buku rujukan..

Rutin harian saya nie berlarutan sampai penghujung bulan september..saya telah pun membuat keputusan untuk berhenti kerja pada penghujung bulan september kerana saya ingin lebih fokus terhadap peperiksaan saya dan saya juga telah mendapat pekerjaan yang baru...

**************************

kat dalam dewan exam tue..bila tengah jawab peperiksaan.. saya amalkan tips nie...
 nie lah pesanan cikgu ketika saya masih sekolah dulu...:-

*****************************
Tapi...
Jangan pula buat macam nie kat dewan peperiksaan tau...


(1) JANGAN MENIPU DAN MENIRU

-jangan meniru orang yang berada di sekeliling kamu..
-jangan bawa toyol modern..
=toyol modern ialah nota yang di seludup masuk ke dalam dewan peperiksaan=
-jadilah jujur pada diri sendiri
-kalau hari ini kita boleh menipu dan meniru semasa peperisaan, pastinya apabila kita mendapat result peperiksaan kita tak kan berasa excited.
-berkemungkinan juga untuk kita menjadi calon yang berjaya lulus dengan cemerlang tetapi gagal megaplikasikan apa yang kita pelajari dengan kerjaya kita dan kehidupan harian adalah sangat tinggi.
-ingat, kita boleh menipu manusia tapi kita tak boleh tipu Tuhan dan diri kita sendiri 
-ingat Tuhan sentiasa melihat setiap apa yang kita lakukan



(2) JANGAN SIBUK USHA AWEK

-sindrom macam nie berlaku pada jejaka-jejaka yang berada dalam dewan exam..
-tapi rasanya di negara kita susah sindrom nie nak berlaku..
-sebabnya ialah jarak meja yang sangat-sangat jauh..
-tambah lagi soalan exam yang tersangatlah mencabar..
-So guys, please focus on your examination paper ok..!
-Jangan main-main mata tau..Heppp!

(3) JANGAN TIDUR SEMASA MENJWAB PEPERIKSAAN

-Ha...sindrom macam nie berkemungkinan besar akan berlaku bila kamu kekurangan tidur dan rehat yang cukup.
-ingat jangan tidur, fokus pada kertas periksa sahaja..
-jangan buang masa dengan tidur..
-cuba jawab soalan yang senang dahulu..
*******************
Pesan saya dan doa saya buat semua yang mengenali diri ini dan semua pembaca yang sedang / telah  menduduki peperiksaan:-




No comments:

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...