Translate

Monday, July 12, 2010

saya sayang mak saya...

30.Mei .2010....
                Mak sy telah di masukkan ke wad 2 katil no 23 di Hospital Kulai Johor Bahru...Saya sekeluarga pergi menghantar mak ke sana...dengan menaiki 2 buah kereta...saya temankan mak dari pagi sampai pukul 6.30 petang...
              Malam tersebut saya dan ayah telah melakukan solat hajat dan bacaan yassin utk mak saya...

31.Mei.2010...
              Hari ini adalah hari yang sepatutnya mak saya di operation...sy dan ayah telah menerima panggilan dari DR yang mengatakan mak saya perlu melakukan pembedahan besar dan bukannya pembedahan kecil seperti yang dijangka..kami amat terkejut apabila mendapat tahu emak menghidapi kanser payudara pada hari tersebut..dan Dr tersebut juga berkata mungkin Dr di HSA terlepas pandang yang ketumbuhan pada breast mak sy dah dijangkiti kanser...
              Sy menerimanya dengan redha..Sy x salahkan Dr tue coz terlepas pandang..xpelah..tp yang penting mak sy harus dibedah segera...dan sel kanser perlu dikeluarkan semua..kalau nak buat pembedahan kali kedua atau ketiga mungkin harapan untuk hidup 30%-40%..Jadi kami bersetuju sahaja dengan saranan Dr tersebut...
        Sy sedih, takut, bimbang tentang keadaan mak saya..saya bersama-sama ayah dan pak cik saya  bergegas ke Hospital Kulai..sesampainya di Hospital, mak saya sudah ditempatkan ke dewan bedah..apakan daya..saya x dapat jumapa mak..
            Ayah mengajak sy dan pakcik saya mkn tengahari dahulu..sy mkn sekadar utk alas perut dan tambah tenaga sahaja..sebab dah tak selera langsung nak makan..
           Saya tunggu di depan dewan bedah dari pukul 12.30 tengah hari hingga pukul 4.30 ptg...sepanjang berada di luar dewan bedah saya tak henti-henti membacakan surah yassin dan berdoa ke hadrat Illahi agar mak sy diselamatkan...airmata sentiasa berlinangang di pipi dan dunia terasa kelam takut sekiranya saya akan kehilangan mak...
                 Kemudian sy tekan loceng dewan bedah utk bertanyakan tentang keaadaan mak saya..mujur Dr yg melakukan pembedahan tersebut kata " mak awak selamat,dah siap menjalani pembedahan dengan jayanya, sel kanser pun dah di keluarkan. Tapi mak awk belum sedar lagi dan dia perlu di rujuk ke HSA(Hospital Sultanah Aminah)" DR Amirul.
          Jawapan tersebut benar-benar melegakan minda dan perasaan saya..Pada pukul 5.00 petang mak sy telah dibawa keluar dari dewan bedah..seterusnya nurse & Dr yg berkaitan telah menguruskan segala dokumen utk dibawa ke hospital kulai...
          Mk telah dibawa ke HSA menggunkan ambulance..hanya sy yg dpt temankan mak, sebab ambulance penuh kerana ada 2 pesakit tumpang ambulance berkenaan..Ayh dan pakcik sy pergi ke HSA dengan menaiki bus sahaja..
         Semasa didalam ambulance mak banyak bertanya mengenai keadaan sy,ayah, kak ros (anak angkat mak),adik beradik mak, tak lupa juga kucing saya mickey..mak juga banyak bercakap megenai makanan..yg kelakarnye mak siap bagi resipi walaupun dah dalam ambulance..tapi masa tue mak mamai-mamai(x berapa sedar) lagi...sehinggakan nurse tue ckp "mak awk nie mmg suka memasak ea, macam2 resipi dia bagi..?"..
dan yang paling lucu mak siap tanye "dah belikan makanan utk mickey? kesian dia nnt dia lapar tak makan."
dah sakit-sakit pun masih ingat kucing..mak juga tanya sy " iera dah mkn? ayh dah mkn? pak busu dah mkn? iera, ayh & pak busu dtg naik ape? dtg dengan siapa? iera sihat tak? rumah macammana?"
mak juga ade tanye.."adik beradik mak mana? diorg sihat tak?" "mana kak ros? xdtg lagi ke..?" dan macam-macam lagilah mak tanye...
           Lihat kan..bertapa sygnye emak sy terhadap sy dan org2 disekelilingnye termasuk kucing sy walaupun dia tengah sakit masa tue..dia tetap pikirkan tentang kami semua..
             Sesampainya di HSA jam sudah menunjukkan pukul 6.40 ptg...sampai agak lambat kerana jalan jam dan seeren ambulance rosak..xpelah yang penting mak selamat..mak sy telah pun di masukkan ke wad pebedahhan perempuan timur dua tingakt dua di HSA petang itu juga..3 hari 3 malam sy jaga emak..sy amik cuti hingga 2hb.Jun.2010..
            3hb. Jun . 2010-14hb Jun 2010 sy jaga mak di hospital..pergi kerja dari hospital..balik kerja, bersiap terus ke  hospital...tiap-tiap malam tido kat hospital..Jadi HSA dah macam rumah kedua sy..memandangkan sy merupakan anak tunggal jadi hanya saya lah waris yg sepatutnya jaga mak..lagipun sy memang nak jaga mak..sebab nak balas jasa mak yang tak terbalas oleh sy..
          Sebelum pergi kerja sy akan uruskan mak..mandikan mak,urut badan,pakaikan baju dan pampers dewasa (sebab tandas jauh sangat,tapi sebenarnya mk tak guna pun pampers tue sebab katanya tak selesa, pakai cuma utk standby jer..huhuhu..) serta solekkan mak supaya kelihatan kemas dan bersih walaupun sakit...bila pikir2 balik dulu masa iera baby mak jaga iera..sekarang turn iera pulak jaga mak...
            Dikesempatan ini sy nak ucapkan ribuan terima kasih kepada saudara mara sebelah mak dan ayh yang jauh dan dekad, kawan2 & adik2 angkat  mak masa kat BP, ex jiran kami masa kat BP,kawan2 sekerja mak tempat kerja baru beyonic & tempat kerja lama chan furniture, rakan sekerja ayah, jiran di JB..tak lupa juga keluarga angkat sy..Kak rose sekeluarga...yang dtg melawat mak sy sebelum dimasukkan ke wad semasa di hospital dan selepas keluar dari hospital..

       

2 comments:

teratai said...

semoga mak eira semakin sihat..amin

Merpati Putih_Sakura said...

terima kasih kerana mendoakan mak saya..amin...

Special Notes For My Dear Darling

"Your love is like an ocean that’s flows into my soul,

Your voice is sweet like music that calms my lonely world,

Your hands is my protection from hurt deep down inside,

I can’t do much without you, I can't go on alone"~merpatiputih88.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...